28 July 2013

RAMADHAN & SYAWAL MEREKA

salam buat semua..
sibuk dengan persiapan raya?
pekan SP dah asyik jem saja...tak boleh nak keluar waktu petang.dengan cuaca panasnya nak mengadap jalan yang sesak...say NO sajalah.

cerita hujung minggu..
program Sinar Kasih Ramadhan 2013 berjalan lancar di awal pagi Sabtu.majlis bermula sekitar jam 11.30 malam hari Jumaat dan berakhir sekitar jam 5.00 pagi hari Sabtu.
tidur sekejap selepas subuh.selepas zohor bersambung pula dengan jemputan majlis berbuka puasa bersama YB Kuala Nerang....jemputan atas nama NARC.

pada tahun 2012,program Sinar Kasih Ramadhan menemukan kami dengan keluarga daif yang tinggal di dalam pondok di kawasan hutan....baca DI SINI.
tahun 2013 ini pula menemukan kami dengan keluarga daif yang tinggal di tepi jalan utama tetapi menjadi terpinggir....puncanya?wallahualam.

dengan 9 orang anak,seorang daripadanya telah berkahwin menjadikan penghuni rumah kecil ini kini seramai 10 orang (8 anak dan kedua ibubapa mereka).
rumah ini adalah rumah sewa.


ketika kami tiba (sekitar jam 3 pagi) mereka bergelimpangan tidur diatas toto nipis...si abang dan seorang kakak (yang masih kecil) sekadar tidur beralaskan simen.
si abang bangun tetapi yang bertiga ini terus nyenyak tanpa menyedari kehadiran kami.yang paling kecil berusia 3 tahun...juga nyenyak di atas tilam usang tanpa alas...

melihat kedaifan ini YB Datok terus mengarahkan pembantunya untuk menguruskan penempatan keluarga ini di rumah KEDA secepat mungkin serta menghantar bantuan tilam/toto/selimut dengan kadar segera.

untuk team Sinar & NARC....lawatan ulangan akan dibuat selepas bulan puasa untuk melihat keperluan bantuan seterusnya.
dalam program sahur ini kami tidak dapat berbual lama kerana ada 12 destinasi yang perlu dituju sebelum kami berhenti untuk bersahur beramai-ramai.

diharapkan Ramadhan & Syawal 2013 ini boleh membawa perubahan  yang positif kepada keluarga ini.....insyaAllah.

****cerita penuh Sinar Kasih Ramadhan akan menyusul kemudian.


3 comments:

Unknown said...

Wahhh bestnya...
Aktiviti amal mcm nie dapat mmbuatkn kita bersyukur dan menginsafi diri kita kan...
Kesian pada yg memerlukan...

ieda said...

norhazlina...
ya...dan kami juga bawa anak2 supaya mereka dapat melihat kesukaran hidup orang lain.

Anonymous said...

selalu rasa diri susah..huhu

Tapi sebenarnya ramai lagi yg susah kan kak..???

bahana sebab dok tgk orang hidup mewah, padahal cukup jer sume .. huhu(saya la tu..)

:(