SENANG CARI

12 July 2017

ZIARAH RAYA SECARA BERHEMAH

salam sejahtera...
salam syawal...

dah pertengahan syawal pun...tapi takpa, raya kan sebulan.ziarah kan sepanjang masa.

anda yang sibuk dengan urusan rumah terbuka/kenduri kahwin, moga semua urusan berjalan lancar.

kami seperti biasa. tak ada rumah terbuka. sesiapa nak datang, boleh ja bila-bila masa dengan syarat bagitau dulu. mana tau kan, penat2 datang tuan rumah tak ada atau tuan rumah ada tapi tak sempat nak sajikan menu sedap. almaklum, kat rumah memang tak ada buat stok bahan-bahan untuk masakan. semua beli pada hari nak masak atau sehari sebelum tu sebab kedai dekat sahaja. 

mungkin ada yang berpendapat, nak datang rumah pun kena bagitau dulu? macam tak sudi terima tetamu.
bagi saya, ia adalah untuk keselesaan tuan rumah. orang nak datang rumah kita takkan kita tak nak sediakan apa yang patut. rumah pun nak juga kemaskan sedikit sebanyak. biar tetamu juga selesa dan puas hati.
kami juga, bila hendak berkunjung ke rumah orang lain pasti akan beritahu terlebih dahulu sekalipun pada hari raya. tak seronok rasanya bila kita sampai di rumahnya, tuan rumah sedang beraya di rumah orang lain dan terpaksa bergegas balik untuk melayan kita. seboleh-bolehnya,biarlah semuanya berlaku dengan teratur. tuan rumah tidak kelam kabut, tetamu tidak berkecil hati. bonusnya bila tuan rumah sempat masak hidangan istimewa buat kita....hihi..


perjalanan Aidil Fitri kami pada tahun ini agak berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya...

apa yang berbeza?
next entry...


selamat meneruskan kemeriahan Syawal...
maaf zahir dan batin