SENANG CARI

25 January 2011

KOEY TEOW KERANG BEST....

salam..
jalan2 blog kak ina tadi nampak resepi char kuey teow..menyelerakan.bila tgk gambar kuey teow ni teringat plk kisah kuey teow kerang masa saya kerja gomen dulu.masa tu kat Kulim.satu hari tu masa ronda2 dgn member ternampak org jual kuey teow kerang kat tepi jalan dalam kawasan taman perumahan (taman Selasih).muda lg org yg jual tu.dia letak gerai simple ja tapi ada banyak meja.bila dah banyak meja tu faham2 ja lah kan..mesti ramai customer.so kami pun lepak kat situ.
simple sesangat cara dia masak.ada taugeh,kerang,kucai & cabai hidup.atas meja ada cabai melaka jeruk (my fren's feveret).sekali masak utk satu pinggan ja.main campak2.cepat plk tu.bila makan..mak aih!!!sedapnya.terus ketagih.jadi pelanggan tetap.kedai tu buka lepas asar.memang bestlah makan kat situ.dahla makanan sedap..meja open air plk tu.kuey teow kerang panas2 kena dgn sirap...perghhh...

dan yg paling bestnya situlah tempat kami cari makanan utk balas bekas org..biasalah dok kuarters.kdg2 nurse..kdg2 sister bg makanan.maka kami pun i cari kuey teow tu.masuk dlm bekas depa...& kawan saya akan cakap.."kak,makanlah kuey teow ni.sedap tau.saya masak"..sambil gelak2...antara percaya dgn tidak...depa percaya jg kawan saya yg masak..hehe..dah lama tu baru bgtau.."kami beli..."

lebih kurang ginilah rupanya
gambar dr google yg telah di'crop'kan
kepunyaan blog YANAKITCHEN
banyak resepi kat situ
silalah lawati

tapi org tu berniaga tak lama.mungkin sebab undang2 bandaran kot.kami pun tak tau ke mana dia pindah.
sampai sekarang tak jumpa lagi kuey teow kerang yg best mcm tu.

3 comments:

Jue-Isteri_Ibu said...

sedapnya kak..terliur saya...klu basah2 lagi sedap...perh..

ieda said...

jue..
nyam...nyam...nyam....

Min said...

mmg faveret nih...