26 December 2017

AWAS RENJATAN ELEKTRIK DI TROLI PASARAYA

salam sejahtera...

pagi ni terbaca luahan pengguna dalam group facebook penduduk tentang renjatan elektrik semasa menggunakan troli di pasaraya.
katanya, dia terasa renjatan elektrik yang menyakitkan semasa menyorong troli barangan di salah sebuah pasaraya di utara ni. bila baca di bahagian komen, rupanya ramai juga penguna yang pernah alami masalah yang sama.
ada yang sehingga anak menangis dan tak mahu duduk di dalam troli tersebut.

setakat hari ini, saya/keluarga belum pernah alami masalah ini. mungkin sebab pasaraya yg disebutkan tu jarang-jarang pergi. biasanya bila shopping kat pasaraya, Nabila akan diletakkan dalam troli supaya senang nak kawal. alhamdulillah tak pernah berlaku renjatan...kesian dia kalau terkena.

selepas ini kena lebih berhati-hati menggunakan troli. kena pilih yang ada rantai besi di bawahnya dan rantai itu perlu menyentuh permukaan lantai pasaraya untuk mengalirkan  cas elektrik yang terhasil akibat sentuhan antara besi tayar troli dan permukaan lantai.

google pic

yang ada anak kecil, sila lebih berhati-hati. andai anak menangis jangan dipaksa dia berada di dalam troli tersebut. mungkin dia kesakitan.

kalau kerap sangat berlaku, sebaiknya kita maklumkan kepada pihak pengurusan pasaray untuk tindakan selanjutnya agar tidak mengancam nyawa pelanggan dan pekerja.





2 comments:

Fatin Shahrizam said...

Baayanya kalau untuk budak kecik. Pernah jugak rasa tapi sikit sikit jeaa. Btw fatin follow sini. Salam kenal dari https://fatinshahrizam.blogspot.my/

ieda said...

salam kenal...thanx Fatin....