24 December 2017

JUMANJI KEMBALI

salam sejahtera....
menghampiri penghujung cuti sekolah.....minggu terakhir dah ni.

lama menanti tayangan yang sesuai untuk kanak-kanak akhirnya malam tadi dapat bawa Nabila menonton sekali lagi. menjelajah pengembaraan dalam Jumanji (welcome to the jungle).
bukan Nabila ja suka....umie, abah & kakak dia pun enjoy juga....cerita yang tak payah nak fikir banyak-banyak. layan dan habiskan masa seketika di situ.


penghayatan

kisah tentang 4 orang pelajar sekolah yang mencuba permainan Jumanji ketika berada di sesi penggantungan kelas kerana masalah disiplin. 
mereka dibawa ke dunia lain dengan perwatakan baru berdasarkan watak avatar yg dipilih dalam permainan tersebut. menggalas tugas untuk mengembalikan kedamaian di wilayah Jumanji yang telah dikuasai oleh lelaki yang tamak. dengan kelebihan-kelebihan setiap avatar yang dijelmakan dalam diri mereka, mereka berjaya menjalankan tugasan tersebut. menghadkan setiap individu dengan hanya 3 nyawa menjadikan mereka lebih teliti bertindak. setiap watak yang mati akan dihidupkan semula dalam permainan tersebut tetapi jika mati kali ke 3, watak itu akan mati di dalam permainan dan tidak akan kembali ke kehidupan asal.



ironinya, kita sentiasa mengambil mudah dengan peluang nafas/kehidupan yang dikurniakan kepada kita sehingga kita lalai dalam menilai tindak tanduk seharian. 
bak kata watak utamanya yang enggan meneruskan tugasan pada satu ketika....
"ketika saya ada 2 nyawa, saya berani mengambil risiko kerana saya tahu ada lagi satu nyawa lebihan. tapi kini bila tinggal hanya satu nyawa, saya tidak mahu mengambil risiko"
tapi jawab kawannya...
"tetapi dalam kehidupan sebenar (di luar permainan Jumanji), kita hanya ada satu nyawa..." 

mati dan hidup semula...
(google pic)

keseluruhannya, memang sesuai untuk seisi keluarga. cerita yang straight forward, penuh aksi, kelakar dan kadang-kadang suspen. cuma ada dua scene yang tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak....lembaga penapisan terlepas pandang agaknya.
sinematografi....untuk cerita-cerita macam ni sememangnya disajikan dengan pemandangan yang indah. sejuk mata memandang.


saya tak pandai nak rate movie tapi saya suka cerita ini dan rasa berbaloi dengan masa & wang yang dileburkan di situ.

untuk anda yang gemarkan cerita bergenre pengembaraan, ini adalah untuk anda seisi keluarga.

4 watak bersama 'the missing piece'
(google pic)

selamat menonton.





No comments: