SENANG CARI

29 June 2014

ISTIMEWANYA MEREKA

salam..
Ramadhan pertama dianugerahkan dengan hujan berpanjangan dari awal malam hingga tengah hari tadi...alhamdulillah.

selepas kisah Firdaus...ada lagi kisah OKU yang dikurung...tapi kali ini tidak diabaikan.dikurung kerana sukar dikawal (bak kata ahli keluarganya).
memang ada kategori golongan istimewa ini yang agak sukar dikawal...bersabarlah & tabahlah ahli2 keluarga yang menjaga mereka ini.

alhamdulillah insan istimewa dalam rumah kami amat mudah dijaga.nak tau apa mudahnya menjaga anak ini?
1. makan tak cerewet.apa saja yang dihidangkan dia makan asalkan tak pedas.sayur pun makan (ummienya particular sikit bab sayur ni).semua sedap bagi dia...hatta ais kosong atau air mineral pun dia kata sedap (kesiannnn...)

2. senang beli baju.warna apa pun ok saja bagi dia.asalkan jangan beli gaun yang ada bunga-bunga atau ropol2....anti sungguh dengan fesyen macam tu.kalau t-shirt dengan seluar macam mana pun tak apa.baju kurung pun boleh (sekarang tengok ja baju kurung kalut nak raya)

3. mainan...tak kisah pun kalau tak beli.tak pernah nak golek2 depan kedai kalau tak dibelikan mainan.dia ambil..tengok2...kelebek2...kemudian simpan balik.mainan yang lama2 kat rumah pun dia boleh ulang main...tak kisah buat kali ke berapa pun...macam tak bosan...kita plk yg bosan tengok.

4. jalan-jalan...memang dia minta nak pergi jalan-jalan.tapi bawa ke mana pun ok ja.masuk kereta...pergi town...makan2 dalam kereta pun dah memuaskan hati.tak semestinya nak pergi taman tema,taman mainan dsb.tapi kalau lalu TESCO tak singgah memang dia kalut @ bebai (tapi kami tak layan pun...larat ka nak singgah tesco selalu..).

5. penyakit...alhamdulillah,kurniaan Allah untuk dia.jarang sakit.kalau sakit pun tak banyak kerenah.dia hanya banyak kerenah bila dia pura-pura sakit.jenuh nak melayan...kadang2 ummie buat derrkk ja.


alhamdulillah dengan kurniaan Allah ini.

(ada seorang lagi insan istimewa dalam keluarga saya...kakak sulung yg tinggal dgn kakak ke dua...yang ni memang berbeza dgn si kecik bambam sebab masalah kesihatannya tapi kami terima dirinya seadanya dia....anugerah untuk kami.setiap yang diciptakan oleh Allah pasti ada keperluan dan kepentingannya).


***moga semua ahli keluarga yang punya insan istimewa dikurniakan kekutan dan ketabahan melalui hari-hari yang mencabar.setiap orang dengan kekalutan tersendiri....pasti Allah berikan yang terbaik buat kita semua.



No comments: