SENANG CARI

07 May 2014

GETI.....LAMANYA TAK JUMPA KAMU

salam penuh kasih sayang.....apakah???hehehe

sejak kawen & sejak arwah parents tak ada saya jarang2 sangat makan masakan kampung yang menjadi kegemaran saya.al maklum asal dari kampung.
bukan tak reti nak masak tapi malas sebab yang makan saya sorang ja...husband memang tengok sajalah...budak2 berdua tu pun.nabila mungkin makan tapi yang jenis tak pedas saja.nak cari di kedai pun susah...nama ja masakan kampung tapi setakat ada sambal belacan & ulam kemudian lauk2 lain sama ja dgn kedai kat sebelah ni..tak ada maknanya.

maka....kemarin mak sedara suami telah menghidangkan antara makanan yang lamaaaa saya tak jumpa....ada kenduri baca Yasin kat rumah dia.so kami lunch di situ saja.




yang lama tak jumpa tu adalah....masak lemak pucuk geti (dalam mangkuk)....sedap sangat (pada saya laaa...)lagi satu sambal belacan campur buah konen (kuinin)....makan dua sajian ni dengan isi gulai (ikan otek)....bertambah2 nasi...sib baik makan bersila.cepat padat...hehe
kicap tu untuk suami tercinta...makan dengan kembung goreng sebab lauk lain semua dia tak suka..
nabila dengan aiman makan juga...nurul langsung tak makan..bukan lauk2 dia semua tu.

ini rupa daunnya...ada orang panggil daun turi (baru tau malam ni)....gambar kutip kat internet ja ni...nak masak kena ambil beberapa tangkai daun tu (yang mudalah)...simpulkan sekali baru masak...buatlah berapa banyak yang dikehendaki...jangan masuk setangkai2...jenuh nak kutip satg.

antara khasiat daun geti

...mengandungi vitamin C yang tinggi.juga mengandungi vitamin B,protein dan nutrient lain seperti kalsium,sodium,potasium dan fosforus serta iron.
bagus kan?
sesapa yang rajin ke pasar basah tu cuba-cubalah cari...sedap.

antara masakan lain yang saya suka...
dalca buah munggal
kerabu daun milang
kerabu daun kadok
pajeri rebung
kerabu jantung pisang
haruan masak bantut (yg ni best...kita cerita lain kali)
...ishhh...lapaq aihhhh....

KELEBIHAN VITAMIN E (yang ni tadak dlm daun geti)

No comments: