SENANG CARI

17 May 2012

RAJA BUAH

salam...


sapa tak reti belah durian?
sila belajar dari sini..




tapi cara dia lain sikit la...biasanya saya buat gitu utk durian mangkaq ja..(tau apa tu mangkaq?...yg tak berapa nak masak).
durian ni pun nampak mcm mangkaq jugak...siap boleh hiris isinya lagi.


biasanya kita buka dgn pisau @ parang @ golok (atau apa2 saja) kat hujung atas tu ja...pastu guna tangan utk koyak..terus terbuka sampai ke bawah.tak yah potong kulit tu dgn pisau sampai bawah.


masa kat universiti dulu kalau beli durian siap suruh orang yg jual tu buka sikit kat atas..balik hostel boleh koyak dgn tangan ja.tapi tak boleh beli banyak la sebab kalau dah terbelah sikit tu tak boleh simpan lama...isi cepat masam.


sekarang dah banyak durian kat area sini....harga bolehla tahan.
malas nak koyak..beli ja yg dah siap dibungkus...dengan pulut pun ada.


***musim buah dah tiba...***

No comments: