SENANG CARI

20 December 2011

KELEMPONG BIRU

salam..

baru2 ni masa kat kedai terserempak dgn sorang pakcik ni bersama cucunya.biasalah bila bawa budak ke kedai.mesti dia nak beli mainan.tapi budak ni ok la...dia ambik yg murah ja.masa nak bayar pakcik ni tanya tuan kedai..
"kelempong tu satu berapa?"

siapa tau apa itu kelempong??

dah lama saya tak dengar perkataan tu.berani jamin husband saya pun tak tau apa bendanya kelempong tu.
kelempong adalah benda ni..



belon......yang selalu dok buat pecah belon dalam sukaneka tu..
org utara taraf tokwan2 sebut kelempong.arwah bapa saya pun guna perkataan yg sama.

ada tak org negeri lain sebut kelempong juga?




satu lagi perkataan yg lama saya tak dengar tapi ditimbulkan balik oleh salah seorang patient beberapa bulan yg lepas..

"BIRU"
bukan warna biru ok....
biru ialah benda ni..


almari baju.
tapi ni pesen baru....almari zaman dulu2 tak la rupa macam ni.

apa perkataan pelik untuk benda2 biasa yg ada kat tempat uols?

****gambar2 adalah dari google****

5 comments:

alien said...

pelik sebutan tu ye

atty's said...

cam penah dgr , tp tak ingat apa bendanya

Zach's Momma said...

kelempong tu rasanya x penah dengaq.. tapi 'biru' tu mmg tau laa.. kecik2 dulu biasa dengaq tok2dok suruh p ambik baju dlm biru heheh

DrSinga said...

biru???

first time dengar..
saya panggil gobok

kakyong said...

hampir lupa dgn perkataan kelempong tu.. ;

BIRU' tu... perkataan baru nih..