SENANG CARI

31 July 2011

KOMPILASI CERITA

salam.

selamat berhari minggu & selamat menyambut Ramdhan.

beberapa perkara untuk hari ini.
1. kepulangan Allahyarham Mohd Ashraf Hafiz ke rahmatullah akibat komplikasi jantung (unstable angina with cardiogenic shock).Moga beliau dirahmati Allah.usah kita memperkatakan yang lepas tentang dirinya kerana kita hanya tahu kisah luarannya tanpa mengenali peribadi beliau.hanya Allah yang mengetahui tentang setiap hambaNya.
Al Fatihah untuk arwah.

2. Penjaga gol bola sepak negara yang glamour......Khairul Fahmi Che Mat memutuskan pertunangan dgn blogger Elia selepas macam2 cerita ttg mereka keluar di media.katanya bukan kerana orang ketiga tetapi kerana mahu menjaga hati orang2 yg disayanginya.
terpulang kepada tuan punya badan....nak kahwin bukan perkara mudah.banyak tanggungjawab yang perlu digalas.kalau belum bersedia jangan dipaksa.moga kedua2nya dapat menjalani kehidupan dgn lebih tenang.
untuk Khairul Fahmi...moga dapat memberi yang lebih baik untuk negara....kembalikan kegemilangan pasukan bola sepak negara.
(sumber....Harian Metro)

yang lebih utama:
menjelang Ramadhan.....ramainya orang shopping untuk sambut puasa.pelik jugak saya...nak puasa pun kalut shopping.nanti nak raya kalut lagi...apakah????

semalam saya & SU bertemu dengan seorang aktivis masyarakat kawasan sini untuk meminta bantuan mengumpulkan anak2 yatim yang tinggal bersama keluarga untuk program berbuka puasa pada minggu ke 3 ramadhan nanti (tak mau dari rumah anak yatim sebab kebanyakan mereka sudah punya penyumbang tetap).
bila bersembang dgn Pak Su (anak2 kat sini panggil Tok Su), kami diberi satu perspektif yang berbeza dalam menghulurkan bantuan kepada anak2 ini.
antara katanya "pak su cukup tak suka bagi bantuan baju raya @ kasut raya kat budak ni.sebab apa kita nak tanamkan sifat 'nak raya kena ada baju baru' dalam minda depa.apa sebenarnya erti hari raya tu?sedarkah budak2 ni di saat depa minta kasut raya ada anak lain yang nak pakai kasut tapi tak dak kaki?"
(mujur kami minta cari anak yatim ni untuk bagi makan...hihi)

betul katanya....biasanya kita bantu bagi makanan,pakaian atau duit raya dan perkara tu habis di situ saja.apa kesinambungannya dari pemberian kita itu?apa faedah jangka panjang untuk anak2 tersebut.dari satu segi,kita membantu membuka mata orang @ pihak lain untuk membantu melepaskan mereka daripada kesempitan material...very true.bila ada publisiti akan ada pihak lain yang akan turut membantu kemudian hari.cuma setakat manakah anak2 ini menghargai bantuan material yang diberikan itu.adakah mereka akan membesar sebagai masyarakat subsidi seperti kata Pak Su?bukankah lebih baik mereka diberi sesuatu yang berkaitan dgn pendidikan?


maka untuk program berbuka puasa bersama anak2 yatim akan datang ini kami diberi perspektif baru.mewujudkan database tentang anak2 ini dan meneruskan pemantauan terhadap mereka dari segi pembelajaran sehingga anak2 ini berjaya dalam hidup mereka (which will take years).yang paling utama Pak Su sudi membantu dari aspek ini.kalau nak diharapkan kepada saya,SU dan ahli2 NARC untuk memantau anak2 ini memang kami tak mampu kerana kurang pengalaman & masa yang terhad memandangkan masing2 ada tugas hakiki yang perlu dilakukan.
moga program baru ini akan memberi manfaat kepada anak2 yatim ini & memberi peluang kepada kami untuk memberi khidmat kepada mereka.
(program berbuka puasa ini adalah anjuran Sinar Harian Wilayah Utara dengan kerjasama NARC). 


notes:
pak su adalah pesara kakitangan kerajaan yang sekarang ini memberi khidmad tuisyen percuma kepada anak2 miskin sekitar kawasan ini.beliau dibantu oleh bekas2 pelajarnya yang telah berjaya.
beliau juga mendidik anak2 ini  membina jatidiri yang mulia disamping mengadakan pelbagai program pemuliharaan alam sekitar.



4 comments:

Yana a.k.a Nonie said...

Budi yg baik dibalas baik hendaknya...moga segala usaha diberkati Allah:-)

Nida said...

Semoga ramai insan seperti Pak Su

Salina@IbuAqil said...

Al-Fatihah buat arwah.. Kepada Incik Apek & Elia kalau ada jodoh x kemana.. Kepada Kak Ieda, selamat berpuasa kak.. ;)

Ann Huda (Ate) said...

Betul kak, Ate setuju...Jgn jadikan anak-anak tu anak-anak subsidi. Kita kena beri mereka kail bukan ikan.