23 January 2011

BEST KE SEKOLAH ASRAMA??

salam..
beberapa hari lepas saya ternempak dlm paper berita yg mengatakan anak2 yg memohon ke MRSM dah boleh semak nama2 mereka.saya baca tajuk ja sb tak berkaitan dgn saya pun.khabarnya pengambilan pelajar tingkatan 1 akan dibuat pada bulan Februari.secara peribadi saya mmg tak setuju dgn pengambilan lewat ni.bayangkan anak2 ni (ibubapa sebenarnya) telah mengeluarkan belanja yg bukan sedikit untuk kemasukan anak ke tingkatan 1 di sekolah biasa pd awal Januari.tiba2 bulan Februari dapat MRSM plk.semua uniform sekolah biasa dah tak boleh guna.kena keluar belanja sekali lagi untuk buat uniform baru.bukankah itu pembaziran?budak2 plk kena sesuaikan diri dgn suasana baru sekali lagi.apakah sebabnya kemasukan ini dilewatkan, saya tidak pasti.

dulu,kami masuk MRSM pada bulan Januari.walaupun tarikhnya lewat sedikit drp pendaftaran sekolah biasa tapi pengesahan ke MRSM tu dah dapat masa cuti hujung tahun.maka tak perlulah ibu bapa buat kerja 2 kali.
ingat lagi..16 JANUARI 1982.....
hari pertama di MRSM...menjadi warga GEN2 Kulim.masa hari pendaftaran bergema dewan dgn lagu2 Alleycats.bila balik rumah parents saya takleh dengar lagu2 tu sb teringat kat saya....syahdu..
masa tu saya susah.pergi sekolah pun sewa kereta org lain (sedara kat kampung).yang tak bestnya family saya tinggalkan saya kat sekolah tu masa saya tgh beli buku dgn senior yg ditugaskan utk jaga saya...huhu...sedih ooo bila habis beli buku,turun tingkat bawah tgk depa dah takdak.no salam2 bagai.senior yg ada kat situ cakap my family dah balik...geram + sedih.tapi tahan la...no cry2.tp saya faham depa buat mcm tu sb depa tak sanggup nak pisah dgn anak bongsu depa nih...maklumlah tak pernah berpisah sebelum tu.

maka bermulalah hidup berdikari di asrama.form 1 saya kat asrama Mahsuri...dorm ke 2.satu bilik ada12 org.campur...form 1 sampai form 5.budak lelaki satu asrama satu form.minggu pertama adalah minggu orientasi.buli muli toksah cakapla...memang kena.tapi lepas seminggu tu, those yg tukang buli tu adalah our closest sisters.abang2 pun ada gak tukang buli..depa ni buli sampai habis tahun..tension betoi!!

sistem pembelajaran seperti biasa cuma masa tu cuti hanya 2 kali setahun.cuti pertengahan & hujung tahun.setiap semester ada semester break selama seminggu tapi tak boleh balik sebab ada aktiviti.hujung minggu atau cuti2 umum lain tu bolehla balik.saya jarang2 balik kg.tunggu cuti semester ja.mana ada duit nak ulang2 walaupun dalam satu negeri.
bab duit..dapat biasiswa.RM30 sebulan..cukupla nak keluar pekan beli2 apa yg patut.setakat makanan hari2 tu dah ada yg free kat dewan makan.sehari 6 kali makan..cukup kenyang dah walaupun kdg2 tak ambik sebab tak sedap.
masa form 1....poyo ja..
girls..peye,faiezah,huda,tina,ailin,saya,yati,ani & nida
guys..razak,hijam,rosli,arwah fuzi,wanman,fazil,arwah lokman,_(sesungguhnya tak ingat nama dia ni...ampun),pian,nazrin,hisyam,fazli.

cikgu2..biasalah..ada yg best ada yg kurang.tapi yg kurang tu bukan sebab garang dsb tapi sebab cara pengajaran ja.warden biasalah.mana ada warden yg tak garang kan?tapi warden perempuan ok sikit.yg lelaki mmg 'real'lah garang depa.padanlah dgn budak2 lelaki tu yg nakalnya sampai terover2 (tak semualah).
mulai form 2 kami dah diasingkan asrama mengikut tingkatan.asrama saya betul2 kat sebelah rumah warden.ntah berapa kali kami kena aimbush dgn warden sb bising.maklumlah form 2...honeymoon year.

masa form 4 kelas dirombak sebab ikut subjek utk SPM.kemudian lepas percubaan SPM sekali lg kelas dirombak mengikut result percubaan itu.lepas rombakan ni yg tak best sebab ada member2 yg kecik hati takmo kawan..mulalah keluar ayat2 "sapalah kami ni...hampa kelas elok..."..memang tak best sb sebelum tu semua kelas adalah sama rata.tak ikut pencapaian pelajaran.yg brilliant & yg biasa2 semua campur sekali.mujurlah tempoh percubaan dgn SPM tu pendek ja.

masa SPM..biasa la..mcm org lain jg.study kat library..kat depan TV..hihi..tension la ngadap buku ja.tapi paper last..add maths ditunda seminggu sb pantai timur banjir.masa dengar pengumuman tu ...waktu malam...terjerit bebudak form 5 ni..kamilah...sapa tak happy dapat extra time..kakak2 matrik kat hostel sebelah dah risau ingatkan kami kena histeria..hahaha...GEN2 tak mainlah histeria2 ni..semua kepala weng2.tapi dapat extra time pun saya tak score pun add maths..cukup makan ja.

lepas menengah saya kat situ utk setahun lagi..matrikulasi.asrama atas bukit...best.nyaman.tapi nak pi dewan makan seksalah..lepas makan balik asrama dah lapar balik sebab panjat tangga yg tak rendah.

untuk 6 tahun di sana secara keseluruhannya..
it was the wonderful years in my life.great teachers...cool friends....nice seniors...fine juniors.
I learnt a lot.not just academic but also survival.and the best of all is GEN2 is still close among each others.
HAPPY 29th ANNIVERSARY..
2012 will be our 30th....planning for the best gathering.

dalam kelas prep...form 2.

6 comments:

Min said...

comel la kak ieda... bestkan hidup berasrama...!

Unknown said...

comel la pelajar tahun 80an.... ;)


kak ieda,
saya 3rd batch MRSM Terendak.. kami masuk daftar pada penghujung JUn... saya sekolah biasa 5 bulan (2 buah sekolah) sblm daftar ke MRSM.. saya tahu dpt masuk MRSM pun masa bulan Feb.. tu pun surat kata kena daftar bulan JUn.. jadi kena lah sekolah jugak kan.. takkan tak sekolah... 1 penggal di Ganu & 1 penggal sek kat kg..

KLMari said...

Pheeewitt !!!! Hehehehe....Personal exp, saya sangatlah suka dok asrama...saya tekad nak masuk asrama lepas adik bawah saya dpt Seri Puteri since dia form 1, hantar surat citer memacam..so saya pun rasa saya nak jugak pergi rasa..alhamdulillah..dpt jugak walaupun start form 4 baru raya...MRSM Muar nun..best best..:)

ieda said...

min..
hehe..tq...

kakyong..
lewatnya..sampai bln 6..anak jiran saya last year pn mcm tu..dapat asrama penuh kat Alor Setar..pastu pi Jitra...pastu balik mai mrsm depan rumah dia ni hah..

KLM..
oo...anak MARA juga rupanya..bestkan kat MRSM..

Wahidah said...

pengalaman dok asrama mmg plg tk dpt dilupakan..dl sya masuk SBP since form 1...kenangan tk leh lupa kena tiup lampu smpai padam..hahaha..

ieda said...

wahidah...
alamak...sama laaa...hehehe