SENANG CARI

29 December 2010

PELURU

salam..
sebelah rumah saya adalah rumah kosong.ia disewa oleh student UITM.jadi bila cuti bebudak ni takdak makanya penuh semak la rumah ni.tuan rumah pun tak penah jenguk.sekarang ada satu pokok terung kat tepi pagar..
bila tengok buah ni teringat zaman kecik2 dulu.suka main perang2.buah ni jadi peluru senapang kayu ciptaan sendiri.senapang tu buat dgn papan...ambik ja papan2 terbuang dari mana2 rumah.seronok sungguh masa tu..tambah lagi bila tembakan mengena sasaran.bangga.
google pic

satu lagi peluru ialah yg dibuat dari batang bemban.habis pokok bemban org kena cantas.batang bemban tu di potong pendek2 & buat bentuk L..ni pun sakit jugak kalau kena kat badan.
google pic

satu lagi kegunaan bemban adalah untuk dibuat atap nipah @ rumbia.
google pic

yang bentuk macam tali tu adalah drp batang bemban.sekarang ni tak pernah nampak dah pokok bemban.
budak2 pun dah tak main senapang buluh.semua beli yg dah siap..tekan picu ada bunyi dgn lampu kelip2 kat atas senapang tu...hishh...tak adventurous langsung...
kalau nak yg ala2 senapang kayu tu boleh la main paintball.

11 comments:

wahida said...

pergghhh...ini memori abes ni...

makdara TERdiva said...

terung rembang ni buat masak smbal memang shidap!!! :)

ieda said...

wahida...
memori zaman silam yg sgt indah..hehe

MDT..
boleh makan ke???sungguh akak tak tau.

munna said...

munna masa kecik pun selalu main pistol2 guna terung ni jadi peluru... teringat zaman budak2...

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

saya pn suke men pistol peluru buah terung pipit ni, se lagi buah nape tu.. yg masam² tu.. sesupit cari.. mm, kalo kehabisan peluru, rendam suratkabo.. wat peluru.. =D

Jiey^Mien said...

hehhehe.. peluru ijau tu memang klasik ahhh

Daddy Ziyyad said...

saya dulu main tembak2 guna biji kacang hijau tu...:)

ieda said...

WAHHH...RAMAI RUPANYA GENG SENAPANG KAYU NI..HEHE

kakyong said...

kak,
saya dulu guna buah senduduk utk buat peluru... sakit bila kena & meninggalkan warna... huhuu.. budak skrg ada lagi ka main cam ni...

ieda said...

kakyong..
tak kenal plk buah tu.bebudak la dah tak reti main mcm ni.semua beli kat kedai ja.

whomy shariff said...

@ hahaha...kecik2 dlu ikut pakcik & the gang men senapang kayu, dia kreatif pandai buat senapang & pistol kayu.peluru pakai buah terung pipit...tok sy slalu m'gamuk abih buah terung pipit kami rembat buat peluru, nnt tok nk buat ulam & sambai dh xdak ^_^