27 October 2010

BUKAN TAK MAU RAWAT...

salam..
dah lama tak refer case ke hospital.hari ni tetiba ja dah 3 kes kena refer.
pertama kes carbuncle.ke dua kes appendicitis.ke tiga kes incomplete abortion.kes ke 2 & ke 3 takdak banyak soal...ok ja.
tapi kes yg pertama jenuh jugak la nak pujuk.mak cik ni kencing manis.naik carbuncle kat belakang.dok insist suruh saya buat minor op utk buang nanah tu.jenuh gak nak explain...kalau abscess @ bisul biasa mmg saya buat.tapi yg ni bisul yg special...utk org kencing manis ja.mmg takleh potong mcm biasa..yg dipanggil incision & drainage (I&D).carbuncle ni ada banyak mata.kena buat saucerization...mmg kerja hospital.
gambar2 ini adalah dari google
abscess @ bisul
carbuncle (banyak mata)
selepas saucerisation....buang habis.tinggal isi merah tu saja.
kena dressing tiap2 hari sampai semua isi & kulit tumbuh macam biasa.

makcik ni berat hati nak ke hospital sb sibuk dgn urusan kenduri kawen anaknya..tapi dah pujuk2 @ paksa2 dia ok jugakla.kena faham jugak...bukan kita takmo buat tp dah mmg macam tu cara rawatannya kenalah ikut.nanti kita buat cara lain penyakit jadi makin teruk cemana??

moga makcik ni sampai ke hospital..risau gak kot dia tak pi.kenduri bulan 12...buat la ni insyaAllah sempat sembuh.

6 comments:

Unknown said...

kawan baru en ayah yg isterinya terlantar tu.. jd terlantar @ tak leh bangun dah 2 bulan asbab nya buang bisul & isteri dia memang ada kencing manis...

A.I said...

MAKCIK TU DEGIL SAMA CAM AKU KAK. hehe (^_^)

Dr Singa said...

saya selalu cakap...
'kalau kat kaki..dibiarkan..boleh kena potong kaki.. makcik bayangkan kalau leher.. nak potong kat mana..??'


saya memang laser...
:)

ieda said...

kakyong..
sistem badan dia dah affected lah tue..

AI...
Org kedah kata 'KETEGAQ'...

drsinga..
saya pun laser gak masa keja gomen..bukan takat patient,dgn misi2 sekali saya bagi.la ni kurang sikit tp kadang2 terlepas jg.

Rizziela said...

mak saya pun pernah kena..dia pun ada diabities

tapi saya memang bawa terus ke hospital..kena potong..4 hari gak dlm wad coz nak hbs kan antibiotik dia..lepas tu hari2 kena g dressing...sakit sangat mak saya kata..sian kat dia

ieda said...

rizziela..lebih baik ada deria sakit sb tu maknanya sistem saraf masih berfungsi dgn baik.