SENANG CARI

28 October 2010

MAIN BULU AYAM

salam...
saya suka baca blog pnut.sebabnya....cerita dia sempoi2 ja...relax kepala masa baca tu.lg satu apa yg dia tulis ttg kisah2 masa kecik macam sama ja dgn kisah saya.rupanya budak SP dgn budak Jitra hidup serupa ja kan..main pun benda yg sama.masa baca entry pnut yg nie teringat satu lg mainan yg sgt femes masa saya sekolah dulu...sekolah rendahla.
main bulu ayam.ada sesapa penah main?uish...best sgt main benda alah ni.menguji keseimbangan badan & of course kesabaran org yg tunggu turn..hehe.
saya main ni kat sekolah ja.kat rumah main senapang,main perang,sembunyi2 & segala yg lasak2.kat sekolah mana boleh lasak sgt...kan perempuan.pengawas plk tu.
dulu2 saya main timang ikut giliran..sorang2.
sapa timang paling banyak kira pemenang.hadiah elek la kannn...

tapi nak main bulu ayam ni pun kena main kat belakang bangunan sekolah.kalau cikgu nampak mmg kena marah sb cikgu kata tak sopan budak pompuan dok terloncat2.dahla tu...main sekali dgn budak lelaki plk.main zero point pun kena marah juga...dulu kan kat tepi sekolah ada semak.maka carilah daun utk buat bulu ayam ni.tapi satu jenis pokok ja boleh guna...pokok ni.
daun kapal terbang.
ambik sekali dgn batang kat bhg atas tu...kumpul banyak2 kemudian ikat.

bila main guna daun ni paham2 sajalah...kat tepi2 kasut sekolah tukar jadi hijau.bila masuk kelas mulalah sendeng2 kaki tak mau bg cikgu nampak.dulu kan pakai baju sekolah gaun tu.kalau baju kurung senang nak sorok kaki.

bila rajin sikit kat rumah mula lah cari bulu ayam.bukan senang nak cari bulu pelepah ni.bulu yg kecik2 tu banyakla kat lau ayam.bila mak @ mak sedara sembelih ayam mulalah ngendeng.ambik bulu2 pelepah yg keras tu.pastu cari seliper jepun yg dah putus.potong seliper buat tapak bulu ayam.nak cantumkan bulu ayam ke tapak tu senang ja...cucuk ja dgn paku.bulu ayam tu ikat dgn getah kuat2.bila main guna bulu ayam betul ni mmg tak risaulah...kasut mmg tak tukar kaler.paling2 pun hitam sikit2 ja.cikgu tak perasan pun.

ada juga yg jual bulu ayam warna-warni.tapi yg jenis ni biasanya tak tahan.sekali main hancur.
lagipun kita anak kampung kan...tak challenging la main benda2 yg dah siap ni...mesti nak buat sendiri....+ duit pun takat cukup makan ja...
budak2 sekarang ni agaknya ada dak yg reti main benda alah ni????

gambar semua google saja...

9 comments:

Azma said...

uisshhh..ganas dktor ieda ni masa kecik ye..saya tak de plak main mende alah ni tp kalau main zero point, polis sentri ada la...

Ain said...

ain mmg tak pernah main bulu ayam, kalau tolong cabutkan bulu ayam lepas sembelih tu ada la...

hehehe....

tapi kan, zero point tu feberet ain. almaklumla, badan jenis tinggi senang nak lompat....

mamaaerish@eb said...

menarik gak eh?

NB KARA said...

ida. ini di melaka dipanggil chapteh. Tak tahu dari mana diambil nama tu, kalau tak ada chapteh, kami buat dari bunga kemboja. Tahun lepas pergi China, tengok di sana anak2 dia orang main lagi dan melambak2 dijual chapteh bulu ayam ini, di Turki budak2 main dengan bunga magnolia. Rupanya mainan ini globakan...

ieda said...

azma..
masa sekolah rendah mmg saya lasak.main dgn budak lelaki ja.budak pompuan leceh...suka nangis..hehe

ain...
zero point ni mmg satu malaysia main kot...sekarang pun anak2 dok main lg.

eb..
sgt menarik...try lah...good exercise jg tu.

kak yati...
mana dapat chapteh tu??lain sungguh bunyi dia..hehe.
wah!!!sampai ke china..turki pun ada mainan ni ye??ingatkan mainan kita dulu2 saja.

Jamiel said...

Salam Perkenalan..
Tak sangka lak awk pun pernah main..
Best tu main mende ni..
Basic main sepak takraw..

ieda said...

jamiel..
kamu main jg ke??join the club .

DrSinga said...

selipar siapaaaalah yang jadik mangsa tu......

amirah said...

pndai jgk main ye walaupun pompan..