SENANG CARI

07 September 2010

BAU LEMANG DAHHHH....

salam...
esok dah tengok anak bulan syawal...sekejap jer dah nak habis puasa.masa keluar ambil nurul dari sekolah tadi (kelas tambahan) nampak ada orang dah start jual lemang.saya suka makan lemang...tak kisah la dgn sambal/serunding ataupun gulai.ketupat pulut pun suka juga dengan syarat takde kacang dalam ketupat tu.
kat sg petani ada satu tempat org jual lemang.tepi jalan area sg lalang.mmg tiap2 tahun ada & nampak meriah tapi saya tak pernah beli lg.biasanya beli drp jiran.tahun ni jiran tu pun tak buat so tak tau nak beli kat mana.mungkin kat sg lalang tu.bukan senang nak dapat lemang yang sedap.kadang2 keras...kadang2 kurang lemak.yg paling tak best bila orang buat lemang guna beras pulut yang dah dimasak dulu.lepas tu sumbat pulut tu dalam buluh & bakar buat syarat.buluh nampak hangit tapi isi kat dalam lembik...sakit hati betul bila dapat macam ni.harap2 org yg nak jual lemang tu buatla betul2.kalau malas jangan jual.tak baik ambil duit orang cara macam tu.

pic from google
nak buat sendiri???ampun...malas wei...ketupat pun dah tak rajin inikan pulak lemang.
ingat lg masa form 5 dulu.buat jamuan raya kat sekolah (my batch mmg terkenal dgn acara makan2 ni).order lemang.rendang tok buat sendiri ramai2...gotong royong.memasing bukan tau resepi pun.makanya bebudak perak telefonlah mak masing2 tanya resepi.bantai jer buat...sedap pulak.masa makan malam tu mmg ada banyak makanan.first round bangun ambil serba sikit penuhkan pinggan.bila bangun sekali lagi nak tambah lemang....liciiiinnnn.....frust giler.ramai jg yg kecewa sb first round ambik sikit...sedap betul lemang tu campur plk dgn rendang amatur yg meletup...huh...memory..

so...sapa pandai buat lemang???

6 comments:

SURIA AMANDA said...

Mak ngan abah Lisa pandai..tapi kalau nak rasa kena datang seremban la,hahahaha...tahun ni mmg buat lemang tapi bukan kat rumah seremban tapi rumah kampung...

ME said...

Ieda, org kedah buat ketupat palas jer .. hmm tak sabar nak makan ketupat pulut hitam.

Fariza said...

saya pandai makan je..heheheh..kat tempat saya nie melambak2 gak org jual....lagipun tardisi orang jawa lebih kepada ketupat nasi...

Yasmin Nabilah.. said...

Kaka..selamat hari Raya kak dari kami sekeluarga buat akak ngan Nabila serta keluarga..:)

Azma said...

mmm..sedapnya lemang. saya tau makan je..nak buat malas nak jg api. Org sibuk bakar lemang, saya sibuk bergambar konon2nya involved skali la..haha..Anyway selamat hr raya ye ieda. Salam muah3x buat nabila ye..

ieda said...

selamat hari raya kpd semua..maaf zahir & batin.

lisa...
nanti akak nak pi seremban akak bgtau..bulan tak raya pun kira ok jg kan?..hehehe

ME...
ketupat palas wajib kak tapi saya tak suka pulut hitam..balik raya mailah rumah saya.

fariza...
tau dah...mu mmg pandai makan jer....hahaha

ina..
selamat hari raya..moga nabila ceria selalu.

azma..
biasalah..gaya mesti ada...hehehe