SENANG CARI

22 June 2010

BERJANGKIT....

salam..
kat klinik ni kan selalu macam ni...kes berjangkit.kalau pagi start satu kes x'cident pas tu mesti dtg lagi..
kalau start petang,malam akan ada lg satu kes.
hari ni pun sama.petang ada budak jatuh motor.naik moto dgn bapa sedara then terlanggar lembu..sib baik luka sikit ja.
pak sedaranya banyak jg luka kat kaki.

pas tu malam ada sorg lg budak remaja jatuh motor.terlanggar apa ntah kat tepi jalan.yg ni teruk sikit.
habis melecet kat belakang..terseret agaknya.
lekat tanah plk tu kat luka..susah nak cuci.
jenuh jg la dia tahan sakit...nak buat cemana kan..kena cuci jg.
lupa plk nk ambik gambar luka dia..
almaklum,dia sampai masa klinik dah nak tutup..faham2 jelah.

both image from google

pasal luka2 ni ada org tak bg kena air lepas letak ubat tu.
tp saya selalu nasihat patient biar luka2 tu kena air masa mandi.
lepas tu lap kering & sapu iodin @ cream..ikutlah apa yg doc bg.
so ia sentiasa bersih.air bisa tak terkumpul.
air bisa ni bila kering jadi satu lapisan tebal yg keras
(org utara panggil keruping).
kat bawah lapisan ni senang jadi nanah..bila dibasahkan tiap2 hari lapisan ni tak terbentuk.lagi cepat luka sembuh.
mula2 mmg pedih tapi lepas 3 @ 4 hari dah tak pedih.

4 comments:

A.I said...

mekaseh kasi tip2 merawat luka ;)

Fariza said...

o cam tue ker....kena kan air lagi bagus ye.....selalu kita kalau luka selagi boleh elak kena air memang dielakkan siap berbungkus plastik lagi klu mandi..hehehhehhe..

vialentino said...

better take care and hope get well soon....thanks for ur comment

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

oooo...baru tau kak...tq share tip penjagaan luka.