08 October 2018

CUCOR UDANG SEDAP DI POKOK SENA KEDAH

salam sejahtera....
selamat bekerja. musim hujan sekarang ni. hati-hati bila di jalanraya terutamanya di sebelah petang. kerap berlaku hujan lebat beserta banjir kilat.
dalam musim hujan lebat ni pun kami sempat lagi jelajah jamu selera...hihi. sebenarnya dah lama tempat makan ni kecoh di media cuma kami ja yang tak berkesempatan. walaupun selalu juga menghala ke utara, ada saja halangan untuk menjengah kedai ni.


Kedai cucur udang yang diusahakan oleh dua adik beradik yang cantik. terletak di Pokok Sena Kedah.

Sabtu baru-baru ni, sambil menemani suami berurusan, kami mencuri kesempatan untuk singgah di sana. mengejar masa sebenarnya sebab dah tahu bila petang berkemungkinan besar akan hujan. 

benar bagai dijangka. semasa solat asar di masjid berhampiran, hujan mula rintik. langit gelap. dalam hati mengharapkan biarlah sempat kami tiba di kedai tersebut.
alhamdulillah, saat kami tiba hujan baru renyai-renyai. dapatlah masuk ke kedai tanpa basah kuyup. mulanya saya ingatkan ia hanya gerai kecil di tepi jalan. rupanya kedai tersebut agak luas. ada banyak kerusi meja dan selesa untuk melepak.
walaupun ada lalat tapi keadaan kedai nampak bersih. di Kedah ni kalau musim hujan selepas panas berpanjangan memang lalat membiak dengan jayanya. pergilah ke mana-mana kedai pun, pasti ada lalat di meja. beza jumlahnya saja. kalau lalat terlalu banyak memang akan saya elakkan buat sementara. tunggu sehingga habis musimnya.


sebagai lawatan pertama, kami order sedikit sahaja makanan. sekadar test rasa.
suami order cucur udang 2 biji dan untuk nabila yang tak boleh berpisah dengan nasi, dipesankan sepinggan nasi goreng. ada sepasang suami isteri yang menjual ayam goreng di meja sebelah maka saya belikan seketol ayam (RM2) & satu cup chicken popcorn (RM2).


bila makanan tiba di meja....oooh, rupanya sebiji cucur udang diletakkan dalam satu pinggan. besar juga saiznya. cukup untuk seorang makan. kalau di tempat lain, cucurnya dihidangkan bersama timun dan tauhu tapi di sini hanya cucur udang dengan kuah kacang. sedap kuahnya. puas hatilah. sebiji RM2 kalau tak silap saya.  




gigit ayam dulu sementara tunggu nasi


masa kami makan tu hujan turun dengan selebat-lebatnya. siap guruh kilat lagi. tapi tetap ada juga pengunjung yang baru tiba berselang seli masuk ke kedai. 

selain daripada cucur udang dan ayam goreng ala KFC, ada juga masakan panas di sini. bolehlah nak cuba pelbagai resepi yang ada.
nasi goreng untuk Nabila pun sedap. besar portionnya sampai Nabila tak larat nak habiskan.



sebiji cucoq udang....hampir penuh sepinggan


nak tunjuk kuah kacangnya yang sedap


untuk minuman, di sini terkenal dengan teh aisnya. tapi saya tak order sebab perut tak berapa selesa sejak beberapa hari kebelakangan ni. jadi saya elakkan minuman berais dan bersusu buat sementara.


untuk anda yang suka jelajah makan-makan, bila sampai ke utara ni bolehlah cuba selera di sini.
terletak di pekan Pokok Sena Kedah (ada Pokok Sena Penang....jangan tersalah arah...hihi)......boleh check lokasi di FB mereka



rasa?.....subjektif. pada saya memang sedap.
layanan?....memuaskan
suasana kedai?....bersih, selesa untuk lepak di petang hari.
harga?....sangat berpatutan





1 comment:

Susan said...

Pretty good post. Deskgram is one of the most popular social media platforms available today. Using Deskgram you can upload photos for the whole world to see, document their daily lives, work, and travels and search through thousands of photos uploaded by users on any number of subjects.