17 December 2017

KE HTF UNTUK KALI KE DUA

salam sejahtera...
satu lagi hujung minggu berlalu pergi...

kisah kami pada hujung minggu baru ni?
tak ada apa sangat pun sebab suami ke KL atas urusan peribadi. Sabtu pagi dia sampai ke rumah semula. plannya nak masak sebelum dia sampai rumah, baru ja selesai shopping kat pasar tani dia call ajak sarapan kat luar. rupanya dah nak sampai rumah pun.

maka bila dah keluar tu, mula la beratur-atur urusan luar rumah. niat memasak tinggal niat saja. semua belian masuk peti ais dulu.

jam 3.30 petang bergerak ke Kangar melawat suami kepada ibu mertua tiri saya (mak tiri suami) yang masih dirawat di ICU HTF. suami dah terkebil-kebil mengantuk. dia start drive dari KL sekitar jam 4 pagi lagi. maka saya take over pemanduan...risau sebab dia boleh ja terlelap masa memandu.....satgi semua pakat-pakat berehat kat hospital plk. bila saya drive, lambat la sikit nak sampai....pemandu berhemah katakan..kenderaan pun banyak. lepas singgah solat di Changlon barulah husband drive semula. sampai kat HTF sekitar 6.45 petang. ada 15 minit untuk melawat. cukuplah tu sebab melawat pesakit ICU mana boleh nak sembang/duduk lama-lama.

alhamdulillah, pakcik nampak makin segar. dah dihentikan ubat tidurnya. cuma dipasangkan tracheostomy maka tak bolehlah dia bersembang. jangkitan pada dadanya terkawal. kata makcik, dressing di bilik pembedahan dibuat selang sehari. dressing kena buat di bilik pembedahan sebab kawasan yg terlibat agak luas dan juga untuk pastikan steriliti terkawal sempurna.

apa sakitnya?.....bermula dengan bisul di ketiak, kemudian melarat hingga ke bahagian tisu yg lebih dalam melibatkan dada kanan di depan dan belakang.alhamdulillah tidak memasuki tisu paru-paru.

jadi isunya....jangan anggap bisul yang kecil itu suatu penyakit yg ringan dan mudah. ia boleh merebak dengan cepat dan mengancam nyawa pesakit apatah lagi bagi pengidap kencing manis yang tahap ketahanan badannya adalah lebih rendah.

moga pakcik terus kuat melawan jangkitannya dan dapat kembali pulih seperti sediakala.


agak senang melawat di ICU HTF ni....terletak di tingkat 1 bangunan (di tepi Jabatan Kecemasan). boleh bawa anak sampai ke situ tapi tak boleh masuklah....anak tunggu kat luar ja. nak masuk melawat cuma ambil pas pelawat, gantung kat leher dan boleh masuk tanpa masalah. sekali masuk hanya dua pelawat sahaja utk seorang pesakit (sama di mana2 hospital). tak risau nak bawa anak sebab tak perlu tinggal jauh kat parking.tapi, nasihat saya kepada yang ada anak-anak kecil, tak payah la bawa ke kawasan hospital. banyak cross infection yang boleh berlaku. tinggal sekejap dengan saudara mara di rumah atau dalam kereta. kita yg dewasa ni bergilir-gilirlah melawat pesakit. anak saya dah 11 tahun lebih, sebab tu saya bawa. 

selepas melawat pakcik, bawa adik ipar makan dan belikan makanan untuk makcik dulu kemudian baru kami bergerak balik....tapi tak terus ke rumah.
menyinggah ke destinasi makan kegemaran suami. uptown tepi stadium Alor Setar....cari nasi lemak. dan saya dapat ketagihan baru di sini ie teh tarik ais....memang power tehnya (mujoq depa dok di aloq setaq takleh nak pi selalu)...bahaya kalau diamalkan selalu. sekali sekala nak layan selera bagi chance la kannn....berbaris jugak nak beli teh tarik ni pun.

gerai nasi lemak...
beroperasi setiap hari dari jam 6 ptg hingga 12.30 malam
cuti tak tetap....aka ikut keperluan empunya gerai

simple tapi sedap...boleh ketagih jugak ni

the night view


macam biasa......gangguan siaran


selesai jamu selera baru balik rumah...tup tap tup tap dekat pk 12 juga baru sampai. masalahnya tak boleh nak tidur plk...tak mengantuk. encik suami hanyut dibuai mimpi entah ke mana....cik akak ni pk 3.30 pagi dok terkebil2 lagi...pk berapa ntah terlelap. penangan teh, kopi dan seumpamanya kot. hari ni kerja dalam mengantuk.....mujoq takdak bos...sendiri bos, sendiri kuli.





No comments: