13 June 2013

KESEJUKAN

salam...

malam yang best....sejuk.
hujan dari pagi tadi.kemudian berhenti sekejap di tengah hari.
dari pukul 5 petang hujan turun semula tapi kali ni berserta angin kuat....alhamdulillah tiada kerosakan di mana-mana.

khabarnya Alor Setar ada kejadian banjir...biasalah di bandar...banjir kilat.
teringat masa buat locum di salah sebuah klinik di Alor Setar lama dulu...menjelang magrib hujan turun dengan lebat.staf klinik bgtau saya..
"jaga2 la dr...satg semua benda mai sini..."
"apa dia?"...tanya saya.
"hujan lebat ni...satg ayaq masuk klinik...macam2 benda mai...tikuih pun ada"...kata dia sambil gelak2..
"betoi ka ni?"...tanya saya lg.
"betoi...dr tengok satg".....jawab dia.

tak lama pun selepas tu air mula masuk dalam klinik...mmg betul la...macam2 ada dalam air tu.cuma tikus ja tak menjelma.
klinik tu terletak berhampiran deretan gerai di bahagian belakang pekan.memang kawasan sekeliling agak sesak dan longkangnya tidak begitu terjaga.aliran air memang teruk & air yg masuk klinik pun bukan air bersih.
malam itu kami tutup klinik lebih awal dari biasa (walaupun saya bukannya tokey...hehe).

drive sorang2 dalam hujan untuk balik ke rumah...sampai di tengah2 pekan saya agak pelik kerana traffic slow....bila jalan ke depan sikit rupa2nya air dah bertakung atas jalan...dah la gelap malam...redah banjir plk....mujur kereta pandai jaga tuan...elok ja bergerak.saya lemah sikit drive dalam hujan waktu malam ni...terutamanya kalau tak ada lampu jalan...main redah ja.memang tak nampak apa yg kat tepi sebelah kiri.sepanjang perjalanan malam tu memang suspen...berdoa agar tak langgar motor ja....alhamdulillah selamat sampai rumah.

***tadi pergi visit kakak saya kat wad..katanya awal pagi tadi ada kemalangan di kawasan Pulau Sayak...seorang wanita cedera parah (dalam perjalanan ke tempat kerja....hujan lebat agaknya masa tu)..wanita tersebut meninggal dunia semasa berada di dalam wad pagi tadi (wad yg sama dgn my sis)......Al Fatihah buat arwah.

***berhati2 memandu di musim hujan ini...moga kita semua dijauhi dari malapetaka...***


1 comment:

TukangKebun said...

Mandu berhati-hati di apa jua keadaan. Keep cool.