31 May 2012

TERKILAN

salam..


kanser...
antara rawatan hospital dan alternatif..
saya masih yakin dgn rawatan hospital..
sedikit terkilan bila ada pesakit yg agak rapat dgn kita keberatan untuk meneruskan rawatan hospital...bukan bersikap berat sebelah..
tapi...rawatan alternatif adalah sokongan kepada rawatan hospital...jangan tinggalkan yang lebih utama.rawatan awal memberikan prognosis yang lebih baik.

saya juga punya supplement yg dikatakan (dibuktikan) mampu merencatkan pertumbuhan sel kanser..tapi saya tidak akan memberikan kepada pesakit saya selagi belum menghabiskan rawatan di hospital...namanya pun supplement.

***dan pagi ini saya melihat seseorang yg saya yakin diagnosisnya adalah penyakit itu....dan saya cuba meyakinkannya utk membuat rawatan dgn segera di hospital***



7 comments:

Unknown said...

saya setuju..ramai salah faham tentang rawatan alternatif.. termasuk rawatan utk kencing manis dan sebagainya..lebih menakutkan lagi..si penjual ubat alternatif tu yg pandai2 suruh stop makan ubat..

pada saya the best adalah consult dengan doktor bila nak start apa2 rawatan alternatif.. at least kalau ada komplikasi doktor prepare dah..

JunAina said...

Semoga kita dihindari dari sakit sebegitu tetapi andainya ia hadir juga itulah ujian Allah buat kita.

Saya setuju, rawatan hospital perlu dibuat disamping rawatan alternatif lain.

Dr K said...

Kalau setakat darah tinggi/kencing manis, patient2 saya ada yg nak try dulu alternatif, saya tak kisah sgt pun, dgn syarat monitor lah BP & sugar tu...Tapi betul lah, bila kes macam kanser, or any benign growth, mereka terus tolak modern treatment, saya tak boleh nak kata apa..kita bagi mereka option, informed to them, lastly, mereka yg bertanggungjawab atas diri mereka sendiri. Terkilan? yes.

MulutPayau said...

Apapun, akak setuju rawatan dihospital harus diutamakan di samping rawatan alternatif...

Nida said...

Mungkin mereka takut dengan kaedah yg dijalani oleh pihak hospital atau trauma lepas yg menghantui... cuba bawa berbincang dengannya..

Cikja said...

mcm mak saya doktor sendiri yang suggest rawatan alternatif nie, & dia cakap kimo tue boleh buat badan terbakar dll (benda yang menakutkan) & selalunya ubat2 nie sangat mahal!..

ieda said...

Rai..
betul tu.ada rawatan alternatif yg elok tapi ada juga yg sekadar nak kaut untung..kena hati2.

JunAina..
moga dilindungi Allah..

DZ..
betul..penyakit2 lain tu takla risau sgt..

mulutpayau..
pernah tgk kat Kelantan patient bawa bomoh buat rawatan kat ward...doktor redha ja..kita usahakan..

Nida..
rawatan kanser ni memang teruk..sebab tu rasanya patient tak suka.selagi boleh mereka nak cuba cara lain.malangnya makin lama tunggu penyakit makin teruk & makin susah nak rawat.

cikja..
harap mak cikja sihat..mmg chemo ni teruk sikit..tak dapat nak dinafikan.