SENANG CARI

01 December 2011

PENGORBANAN SEORANG KAKAK

salam..

nak cerita apa ek?
kadang2 kepala jadi blur..ada banyak kisah tapi tak tau nak tulis yang mana satu.dah tulis separuh pastu terperasan..'oh..yg ni personal sgt..takyah tulislah..'...delete...tulis lagi...delete lagi...adoiyai...

mmm......oklah...kita sembang sat ttg cerita kenduri kahwin 12.11.2011 yg lepas...dekat sebulan dah pun.
it was my sis's wedding...kakak bukan adik sebab saya yg bongsu.
baru kahwin?...yes...lewat sebab ada banyak tanggungjawab yg perlu ditunaikan.
sungguh saya berterima kasih kepada kakak saya yg sorang ni sebab banyak sgt berkorban demi keluarga kami..berkorban cita2...berkorban cinta...berkorban masa & tenaga...jauh lebih banyak drp pengorbanan saya.dia banyak memberi laluan kepada kejayaan pelajaran saya.sebab tu sebanyak mana pun kesilapan yg dia lakukan saya sentiasa maafkan dia.without her I might not be at this point.

semestinya Allah menghadirkan dia dalam keluarga kami dengan sebab yang terbaik.anak tengah yang selalu mengalah.pelajarannya agak baik tapi tidak berjaya melanjutkan ke IPT...takdir & ketentuan.saya selalu terfikir andai dia bekerja tetap siapalah yang mampu menjaga ibubapa saya semasa mereka sakit.Allah meletakkan saya sebagai anak untuk menyediakan sumber kewangan keluarga..kakak saya sebagai penjaga dalam rumah.kakak sulong?...dia pemegang kad OKU....ujian & amanah utk kami.

beberapa lamaran datang semasa arwah ibubapa saya masih ada tapi semua mahu kakak saya ikut mereka ke tempat lain..maka semuanya terpaksa ditolak.kenapa saya tak boleh jaga ibubapa saya?kerja memerlukan saya berada terlalu lama di luar rumah.nak mengharapkan orang gaji...arwah mak awal2 lagi bgtau dia tak mahu ada org gaji.lagipun tak ada org lain yg boleh faham peel ibubapa selain kami adik beradik.saya juga berkahwin lewat sebab mahu memberikan yg terbaik buat ibubapa & keluarga saya terlebih dulu...ikhlas dari hati saya...perkahwinan sedikit menjarakkan hubungan saya dgn mereka.....dan ada rasa kecewa dlm hati...kenyataan yg tak dapat dinafikan.

selepas ibubapa saya 'kembali' teman arwah bapa saya menemukan kakak saya dengan suaminya sekarang.yang penting lelaki itu mesti mampu menerima kehadiran kakak pertama kami dalam hidupnya kerana mereka akan tinggal bersama...dan lelaki itu bersedia untuk menjaga kakak pertama kami juga....
saya mendoakan kebahagiaan mereka.
saya mohon Allah meluaskan pintu rezekiNya buat kami sekeluarga dan melimpahkan rahmatNya buat kami selama di bumiNya ini.saya ingin melihat kegembiraan kakak saya berkeluarga setelah begitu lama berkorban untuk kami semua.

berinai...
yang tolong giling & pakaikan inai ni pun namanya NAI...my cousin
tangan pengantin kecik....sapa lagi...
tempek kat kuku ja..sempat pakai 2 jari pastu dia bising nak basuh.
sempat lekat kaler oren ..melalak suruh cuci sampai hilang kaler..mana nak boleh!!!
last2 terlena macam tu ja..

kami buat sekali harung...
akad nikah,kenduri rumah perempuan & lelaki dalam sehari..
penat!!!!...tapi tak pa...setel.
wali adalah bapa saudara saya..abang arwah bapa (kemeja merah).

tak lama lagi yang tudung hitam tu pulak...eh??##
moga kamu dilindungi ALLAH selamanya...

****saya membayangkan betapa gembiranya ibubapa saya andai mereka bersama di saat itu....****


7 comments:

kakyong said...

menitis pulak air mata baca n3 nih.. sungguh kak, saya terharu sgt2.. saya tak tahu pun kak ade kakak yg OKU, dan ade kakak ke2 yg berkorban segala2nya utk arwah org tua kak..

Selamat pengantin baru utk kakak kak.. semoga diberi kebahagian dunia & akhirat.

insan kerdil said...

sukar nya 'membaca'....yang ada di 'dasar'....biar pun 'tenang' di permukaan 'wajah'....

betapa pun 'jauh' pandangan mata...'jauh' lagi ingatan yang 'dibawa'.....

biar pun ada ketika nya yang 'terbit'....begitu 'kelam' untuk 'dinilai'...namun tetap akan ada ketika nya....ia 'bercambah'...menjadi 'cahaya' pada yang masih bertahan....

semoga dipermudahkan urusan dunia akhirat.....buat tiap hati yang teruji dan diuji......dikekalkan iman pada-Nya yang Maha Esa sehingga ke akhir hayat....

ketentuan Allah adalah rahsia Allah....

wallahu'alam...

atty's said...

selamat pengantin baru,semoga berbahagia selamanya .amin

fazilzura said...

syahdu nye baca entry ni huhuhu

ieda said...

kakyong,insan kerdil,atty & fazilzura....
thanx a lot.

A.I said...

Alahai kak...touchingnya. Bertemu jugak jodoh kakak akak. Semoga dia somi isteri akan kekal bahagia hingga ke hujung nyawa, amin....

ME said...

Alhamdulillah & Tahniah utk KZurina kerana tabah & yakin dgn ketentuan Allah. Sayu & syahdu baca entry Ieda kali ini sbb lama tak buka blog. Memiliki anak istimewa membuatkan akak terfikir nasibnya di masa akan datang dan siapakah yg mampu menjaganya, tapi melihat kesepakatan family Ieda dari masa Ieda sekolah hingga kini, akak yakin, bila Allah turunkan ujian, its for us to manage bukan utk merintih .. Again, insyaAllah balasan pahala & tempat terbaik untuk Ieda & Kak Zurina kerana menggalas tjwb ini, & tentunya kakak sulung Ieda tempatnya di syurga ... tentunya mak & ayah insyaAllah tenang di sana ..