SENANG CARI

06 October 2011

KENAPA TAK BOLEH POTONG KUKU

salam.

lepak2 kat FB jumpa notes ni.
rasa nak share kat sini pulak.



barang siapa yang mengerat kukunya pada:

Hari Sabtu: keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan
Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat
Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan
Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit
Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah. bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih


sumber:
Mufakkiratul Mukmin 2009


6 comments:

Salina@IbuAqil said...

Alhamdulillah!! Hari ni Khamis.. ;)

Rizziela said...

Kadang2 x sempat nak potong...main bantai gak :D tp akan cuba ikut sunnah :D

Nurull 101 said...

sama mcm rizzela... pasni.. saya kene lebih beringat...i'allah...

ieda said...

salina..
hari ni dah elok la tu utk memotong.

rizziela & nurul..
akak pun sama.ikut mana dan saja.pas ni kena beringat jg la.

Anonymous said...

Salam. Ada hadis yg mengesahkan ni tak? Kalau takde, jangan ikut saja.
Sebagai ingatan sahaja... =)

Siti Fatihah Selamat said...

boleh percaya ke. yg hr jumaat tu. keluar dosa? tak paham. maksudnya takyah taubat ke kalau nakkhilangkan dosa? habis kalau org tu dh berzina, membunuh, tak taubat, pastu ptg kuku hari jumaat. dari hadis mana ni.