SENANG CARI

24 July 2011

DIA IBUKU....SELAMANYA MERINDUIMU

salam..

hari ni dah 24/7..minggu depan RAMADHAN menjelma lagi.
tahun ni bulan puasa adalah berbeza sama sekali...hari raya apatah lagi.dalam hati sangat kosong.....empty.tahun ni kali pertama Ramadhan disambut tanpa ibubapa saya....kakak2 juga jauh di kampung.walau jarak hanya 45 minit memandu tapi dah rasa jauh.maklum...dulu rumah hanya bertemu dapur.

masih merindui ibubapa saya...malam tadi mimpi berjumpa mak.dalam mimpi tu dia sakit tapi sekejap saja dia sembuh..how I wish it was real.
sebenarnya saya 'kehilangan' emak saya lama sebelum dia meninggal.penghujung tahun 90an emak saya mula kekurangan daya ingatan @ nyanyuk tapi sangat tidak ketara waktu itu.hanya terlupa tempat2 dia meletak barang.kemudian ianya semakin teruk secara perlahan-lahan.walaupun ingatannya lemah dia masih boleh dibawa berbual...sembang,gelak-gelak & bergurau senda.juga masih boleh diminta nasihat & panduan.saya suka minta kebenaran emak kalau nakkan sesuatu sebab dia tidak pernah menghalang.berbeza dengan bapa saya yg banyak menegah....dan bila bapa menegah mmg saya tidak berani melawan walaupun dalam hati rasa sedih & kecewa.

secara detailnya saya tak ingat tahun berapa yg emak saya betul2 tak sihat (tanda2 nyanyuk jugak ke nih?)...penghujung 2008 rasanya.dia mula tak kenal kawan2 & saudara.kemudian anak2 pun dia tak kenal..dia tahu kami anaknya tapi tak ingat nama.menantu apatah lagi.tahun 2009 emak seperti anak2 yang perlu dijaga rapi.kencing berak..makan pakai semua perlu dibantu.sampai ke satu tahap makannya perlu bersuap.bukan dia tiada tenaga untuk suap sendiri tapi ingatannya yg lemah membuatkan dia tidak mahu makan sendiri.kebanyakan masa kakak saya yg ke dua yg suapkan.itupun kadang2 angin emak tidak menentu...diluahnya semula makanan tersebut tapi tidaklah sampai tahap menyembur makanan.sekadar luah ditangannya saja.

tahun 2010 dia semakin tidak sihat.boleh berjalan tapi tidak kuat.lebih banyak habiskan masa di atas katil.anginnya juga macam2.sekejap elok sekejap marah2.macam2 perkataan keluar dari mulutnya tapi kami tahu itu bukan dirinya yang sebenar.ingatannya yang merosot membuatkan dia menjadi seperti anak kecil.sekali dua air mata saya tumpah bila dimarahi emak semasa mandikan dan membersihkan dia....(emak saya tidak lagi mandi sendiri...dia lupa....alhamdulillah Allah berikan saya kesabaran untuk tidak meninggikan suara kepada emak...tidak pernah sekalipun..bukan bermegah tapi bersyukur).walaupun emak tidak mampu lg memberi pendapat seperti dulu,sekali sekala saya masih bertanya pandangannya dalam hal2 tertentu.bercerita hal2 semasa walau tahu dia tidak mampu memahami semuanya.sekadar mengiyakan & tersenyum..kadang2 tergelak....(how I miss her smile & laugh).
hanya DIA yang tahu apa dalam hatinya

Ramadhan 2010....Ramadhan terakhir saya bersama emak & bapa.keduanya terlalu uzur terutama bapa yang hanya terbaring di katil & tidak mampu bercakap dgn baik.
tiada lagi aktiviti berbuka puasa dengan gelak tawa..memang ada kami berbuka bersama tapi emak tidak lagi dapat menghayatinya...dia lupa.hanya kehadiran nabila yang membuat dia ceria.sekitar bulan Oktober mak lebih banyak terbaring & kurang bercakap.hanya marah2 bila badannya dibersihkan.
syawal terakhir kita
'u have a sweet smile mak'
 
30.10.2010....bapa pergi untuk selamanya...
bermula detik itu emak terus berhenti bercakap.hanya diam membisu.tiada lagi marah2 waktu badannya dialihkan.sesekali saja berkata 'aduh' bila terasa sakit....saat itu saya sudah terasa 'kehilangannya'...hanya jasad yang ada tapi jiwanya sudah pergi bersama bapa.
diakhir hayatnya saya tahu dia sedih & sepi.cuma sangat terkilan kerana dia tidak mampu meluahkan perasaannya....tiada kata2 & pesanan terakhir darinya....tiada amanat darinya yang boleh saya bawa setiap hari.
kita yang banyak persamaan dari segi fizikal
 
terimakasih emak kerana melahirkan & membesarkan saya.
terimakasih kerana memberi peluang untuk saya belajar walau hidup kita dalam kemiskinan.
terimakasih kerana mengajar saya membaca Muqaddam & Al Quran.
terimakasih kerana mengajar saya bersolat.
terimakasih kerana mengajar saya berpuasa.
terimakasih untuk segalanya.

semoga Allah membalas semua jasa emak dengan pahala yang melimpah.
semoga Allah membalas kesetiaan emak kepada bapa dengan Syurga yang indah
dan
semoga Allah menghadirkan emak di dalam mimpi saya lagi..
saya sangat rindukan emak.......


gambar terakhir mak
(tak tahu kenapa shaky)

3 comments:

A.I said...

Al~Fatihah -_____-

baru je td kami (abg kaman + naimah + aj) bercerita mengingatkan raya thn ni. x tau mcmana suasananya nnt. first time beraya tanpa mek =(

Ann Huda (Ate) said...

Terharu...sob,sob.

ieda said...

AI..
bukan saja hari raya..hari2 biasa pun dah tak sama.

ate..
hargai mereka sementara mereka masih ada...
once they're gone,no word can explain the emptiness.