SENANG CARI

21 July 2011

BIAR LETIH ASAL SELAMAT

salam.


Berita muka depan Harian Metro hari ini.

Berapa kerap kita tengok pemandu2  van atau bas sekolah  turun memegang tangan murid-murid semasa menurunkan mereka dari kenderaan dan kemudian membantu anak-anak ini melintas jalan (jika perlu)? Saya pernah melihat tetapi amat jarang sekali berlaku. Kebanyakannya hanya berhenti membiarkan murid-murid turun dan terus bergerak selepas pintu di tutup. Pintu pun ditutup oleh murid sendiri. Akibatnya adalah seperti yang dialami anak ini. Bagi anak yang hanya berusia 3 tahun seperti Muhammad Haziq Aqasha ini memang amat tidak wajar sekali dibiarkan keluar @ turun sendiri dari van sekolah. Perlu ada orang dewasa yang mengawasi dari jarak dekat. Memegang tangan,menutup pintu dan menghantar ke penjaganya. Bagaimana kita mengawasi anak-anak kita ketika keluar dari kereta,begitu jugalah situasinya apabila anak-anak ini keluar dari van atau bas sekolah.

Saya pernah mendapat satu kes di mana seorang murid sekolah rendah terjatuh dari van sekolah. Kakinya luka teru akibat digeles tayar van tersebut. Dari satu aspek memanglah kesilapan murid itu sendiri kerana bergurau dengan kawannya semasa hendak turun dari van tersebut menyebabkan dia terjatuh. Tapi dari satu sudut yang lain,perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku andai pemandu lebih prihatin iaitu dengan turun mengawasi anak-anak ini semasa menurunkan mereka. Memang remeh dan memenatkan tapi ia adalah tanggungjawab kita sebagai orang dewasa yang diamanahkan untuk membawa anak-anak ini oleh ibu bapa mereka. Ibu bapa mereka membayar untuk perkhidmatan tersebut maka sewajarnyalah pemandu-pemandu ini memberi  yang terbaik.


4 comments:

Ann Huda (Ate) said...

Allah ngeri..

Macam mana budak sekecik tu di biarkan naik van atau bas sekolah. Kemalangan bole saja terjadi, tapi kecuaian sehingga mengakibatkan kemalangan amatlah di kesalkan.

Wahidah said...

alahai..3 thn kecik sgt nk suh berdikari pun biarlah bertempat

ieda said...

ate & wahidah...
betul tu. 3 tahun is too young utk dibiarkan bersendirian macam tu.

SURIA AMANDA said...

saman jer pemandu van tuh..baru diorang tahu..permit lak takde..pas tuh dtg melawat bwk citer lain..ingat takde yang nampak angaknya...