SENANG CARI

03 March 2011

ADAKAH IA DARI JAWA?

salam sejahtera.

pernah tengok buah ni?

baru2 ni masa pi makan kat kedai kawan,dia hulur satu plastik buah asam ni.saya tak suka sgt sb masam.tapi katanya.."makanlah...manis".saya pun try..memang manis.susah nak jumpa spesis yang manis.dah namanya pun buah asam...tapi tak tau sebab apa jadi asam jawa....berasal dari jawa kot.

masa kecik2 dulu saya suka makan yg hampir2 masak...istilahnya "mengapor @ mengapoq"..sebab bila buka kulit luar tu,isinya disaluti satu lapisan warna putih.walaupun dari spesis yg masam,buah tahap mengapoq ni rasanya manis2 sikit.
yang peringkat muda lela...bijinya pun lembut lagi. sedap kalau buat menyicah....kena pulak petang2 sambil lepak2 atas pelenggaq tepi bendang...nyamannnn...

sekarang ni kalau kat belah utara pokok asam dapat dilihat dgn banyak di sepanjang jalan menuju ke Perlis kalau kita ikut jalan biasa dari Jerlun.
gambar2 ni saya google ja..

kegunaan asam jawa...
banyak....yg penting sekali buat tambah perisa masakan,air asam etc.
kegunaan lain:
air asam jawa
* elok utk batuk & sakit tekak (utk org yg malas makan ubat mcm saya).
biasanya asam diperah dgn air masak,kemudian campur sedikit garam...sedia utk diminum.tapi minum sekali takkan sembuhnya.kenalah ulang2.dulu2 arwah bapa saya campurkan dengan gula batu & halwa kundur.kemudian embunkan semalaman.lepas tu baru minum...elok utk sejukkan badan.kahak pun cepat sembuh.

* untuk turunkan suhu badan.biasanya dilumurkan air asam ni di kepala (rambut pun jadi kejung).kalau budak kecil,lumur satu badan pun boleh saja.

****apa lagi??? sila tambah

daun pokok asam jawa:
buat ramuan mandian untuk budak kecacingan.
petua org dulu2...campur daun apa ntah lagi tp yg utama daun asam ni lah...kemudian rebus.masa mandi guna air rebusan daun tu untuk bilasan terakhir.
saya pun pernah kena mandi air daun ni masa belum sekolah dulu.best bau air daun asam ni...saya suka...lepas mandi tu bila pi membuang memang ada cacing keluar.......tu zaman dulu tau....la ni tadak cacing dah....kat nabila ada kot.......suka sangat buka seliper bila hangin..

biji asam...
jangan ingat tak boleh dimakan.
biji ni boleh digoreng tanpa minyak..bila agak2 dah masak,angkat & sejukkan.kemudian gigit2 buang kulit yg luar tu.yg bahagian dalam boleh la di makan.tapi nak habiskan sebiji makan masa jugaklah.elok untuk dimakan masa dalam kelas esp kalau cikgu yg ngajar tu jenis ubat tidur....seriously.lg elok drp makan gula2.biji ni tak dak rasa apa pun..tawar.

biji asam juga boleh guna untuk buat bilang @ kira2 dalam kelas maths.tapi jangan bagi budak umur 5 tahun ke bawah..nanti masuk ke hidung plk.

11 comments:

wahida said...

mmg byk kegunaan asam jawa ni...kalau anak demam, cepat2 saya carik asam jawa...tuam kepala...cepat sikit sihat dia...

syafa@ummihumaira said...

salam kak ida,
lucu bila dgar kak ida cakap tak suka makan ubat...tak suka dengan takut adalah dua perasaan yg berbeza kan..kak ida tak suka ja makn ubt tapi saya takut nak makan ubat...sy suka lepak bawah pokok nih reduppp ja rasa...tp lece nak kna ajin menyapu larrr.. daun dia sekali meluruh hmmmmmm...tau ja larr..oppppp nak tya...
*anak sy dah cukup setaun, sesuai dak lg kalau nak bg makn ubat cacing?

ieda said...

wahida..
kalau pening @ sakit kepala pun best jugak sapu air asam ni...sejuk ja.

syafa..
akak mmg malas nak makan ubat.vitamin pun tak suka.

anak setahun 4 bulan baru start ubat cacing.bg setiap 6 bulan.

=sz= said...

wahhh rupanya biji asam pun boleh makan ye...ehehee

Imaan09 said...

waaa..kecur air liur..

bukan dari jawa kut..

sama laa macam mee jawa..xde kt jawa pun..

selipar jepun pon xde kt jepun..
hehe

h4ni3 said...

pes taim saya tau bijik asam jawa boleh dimakan
hehe

ieda said...

sz & h4ni3..
try lah...bertahun nak habis sebiji tu..hehehe

imaan09..
apa ada pada nama.....

maiyah said...

assalam.. suka ngan jus asam jawa ;)

kakyong said...

x pernah makan asam jawa yg hampir2 masak tu.. kalo lah ade peluang.. sini mana nak cari pokok asam jawa dah... huhuu


n3 terbaru kakyong.com

My Wordless thursday (1)
Operasi mencantikkan rumah – part 1

Jom join contest Aksi si Cilik Berbasikal

Tie said...

FIrst time kak tie kenal buah asam jawa ni masa mula-mula kahwin dulu, datang kelantan suami tunjukkan.

Pastu jadi kemaruk dengan yang siap dibungkus macam gula-gula, ada yang manis, ada yang sedikit pedas. Sekarang ni dah tak heran lagi, hehe...

ieda said...

kak maiyah..
yg sejuk lg best kan?

kakyong..
kat perak tak dak ke?

kak tie..
yang salut2 gula tu...dulu2 pernah makan gak.sedap.la ni tak berapa suka plk dah.