SENANG CARI

11 February 2011

TUKAR BAJU PUN SUSAH TAU..

salam.
masuk fb petang ni ternampak notes kat bawah ni...
mother A & C adalah kawan sekolah saya.mother B is a friend of mother A.
MOTHER A:  Yesterday she showed us the appointment letter as Pengawas Media and library, today she announced she must now wear green uniform, matching tudung, black shoes and socks. Hey! I just bought her 3 white kurungs, 3 matching tudungs and 3 pairs of white shoes and socks end of December 2010...how ma? Depa ingat I cop duit ka?!!!
MOTHER B:   tu la sometimes i wonder how those yg under priviliged cope with all this costs. kita yg ada duit sikit ni pun mengeluh, depa lagi la.

MOTHER C:  Wei...I dh rasa macam tu. Ms anak sulung nak masuk thn 4,hujung tahun dah beli 5 psg uniform, 3 psg kasut + stokin putih. Beli byk coz xde bibik, bimbang x sempat nak pusing..Bln 4 di drjh 4, cikgu lantik jd pengawas.I x mau benarkan ...coz x nk shopping uniform pengawas ...Anak mogok giler... , dok bungkus diri kat curtain sliding door mcm hantu bungkuih, x nak makan. So. terpaksa benarkan.Pi pulak kedai beli 5 helai baju kemeja biru, 3 psg kasut + stokin hitam.. Mmg naik hangin .... tp sabaq lg coz ingat lantikan pengawas tu smpi depa tamat drjh 6..Tut! Tut , tahun 5, x dilantik jd pengawas pulak.... lantikan sethn je.... budak lain pun ada mcm tu jugak. Pegi jupe cikgu nk luahkan perasaan, cdgkan lantikan hingga tmat drjh 6,jimat le duit ckit....... Cikgu tu jawap apa tau..... sapa suruh beli byk pasang uniform... Ada kaaaa! Mmg hangin seluruh badan!!   (saya tukar nama dia kepada I)

seseorang pernah membangkitkan perkara yg sama semasa sembang2 dgn saya tahun lepas.katanya kan lebih elok perlantikan dibuat sebelum cuti sekolah.jadi ibubapa tak perlu bazirkan duit beli uniform biasa yg kemudiannya kena tukar kepada uniform pengawas.sekarang kebanyakan ibubapa bekerja.maka setiap anak akan dibelikan paling kurangpun 2 pasang uniform.
ataupun tak perlu tukar uniform.hanya bekalkan vest kepada pengawas2 ini untuk membezakan dgn murid2 lain.


masa saya darjah 5..
uniform yg sama dgn murid lain kecuali baju putih lengan panjang & pakai tie.
masa dulu pengawas dilantik dari darjah 3 & lantikan berterusan sampai darjah 6.

what do you think??

3 comments:

Rizziela said...

Saya dulu pengawas perpustakaan...pakai kasut hitam ajer..baju semua sama mcm biasa

Azma said...

Sama ngan anak saya ieda. Baru2 ni dia dilantik jadi pengawas pusat sumber. seme hijau cam kawan ieda tu la. Saya ckp kat anak saya, kalau kena tukar baju kaler hijau tu saya tak benarkan. Dia angguk tp duk merayu la..camne nak benarkan kalau baju baru je beli utk thn ni. 5 pasang plak tu..Tak masuk bj sek agama lagi.. Check2 smula, terperasan cikgu dia tlis pelajar lelaki darjah2 vest hijau aje tambahannya. Saya pun benarkanla...kesian tengok merayu2.. Sekali dapat surat perlantikan, disertakan sekali lg senarai uniform diaorg. Kali ni dah tak tlis darjah 2 aje, semua darjah plak dah..dgn baju,sluar,vest, kasut... hangin betul saya. saya buat bodo aje. saya cakap kat anak saya, kalau cikgu marah cakap ibu suh letak jawatan..malas saya nak layan sekolah yang tiada perancangan teliti ni.. Ingat kita cop duit agaknya!!! hhheeeeee...(mood geram!!)

ieda said...

rizziela..
hidup lebih mudah dulu2 kan?

azma..
itulah...depa buat undang2 tak fikir panjang.kita plk kesian kat anak2.