SENANG CARI

17 February 2011

KONEN VS MACANG

salam.
minggu ni bila masuk ja ofis semerbak ja bau...
punca bau tu adalah dari sini..
buah konen ihsan pengasuh nabila

nak tau ni buah apa?
ni lah buah kuinin @ kami kat sini sebut buah konen.tengah bermusim sekarang ni.
sekali tengok buah ni hampir sama dgn buah bacang @ macang.tapi bau konen lebih power.

saya suka makan gitu ja kalau yg dah masak.yg masak sikit2 tu sedap kalau dicampur dgn sambal belacan.pastu makan dgn nasi panas2 & ikan kering...rrrrrrr......lapaq dah ni.
google pic (macang)

kalau buah macang plk yg masak sikit2 atau yg langsung tak masak tu sedap dibuat kerabu.masa kenduri kawen saya dulu ada kerabu macang & menu ni yg paling awal habis.saya sempat makan sikit ja.
buah macang yg masak sedap kalau buat campur dgn sambal belacan.

5 comments:

Bicara hati ibu aisya said...

Wahh..meleleh air liur saya baca entry akak nih.Bestnya dapat makan kuinin cicah garam..

munna said...

buah kuini tu mmg semerbak bau dia.... musim ke buah ni skrg.. apsal depan rumah munna tak berbuah pun lagi... bunga pun takde

kayteeze said...

Err.... setau kak tie kuinin tu ubat penyakit malaria. Pahit rasanya.

Kak tie panggil Kuini. Baunya kuat, tak boleh sorok, mesti orang tau, hehehe....

Azma said...

makkk... sedapnya..sambal belacan ngan kuini ni mmg sedap tahap gaban.. haha.. adusss..terliur sggh ni..nasib baik x peknen..huhu..

Min said...

kak ieda!!! sabaq ja la, org lain teringin bole jugak pi cari di msia nu... kami ni??? aduss, ni yg tak sabaq nak balik ni...