13 February 2011

HANYA DIA YANG TAHU

salam.
sains & perubatan menyatakan semakin seseorang itu berusia,semakin tinggi risiko yg ditanggung seandainya beliau hamil.kemungkinan untuk mendapat anak2 istimewa juga bertambah seiring peningkatan usia ibu.
adakah saya percaya dgn kenyataan ini?
semestinya...kerana saya berada dalam bidang ini & sains tidak menipu..ia datang dengan penyelidikan & pemerhatian yg teliti.
adakah saya menghalang ibu2 yg berusia lebih 40an utk hamil?
ya & tidak.
bergantung kepada keadaan ibu.

saya menghalang andainya kesihatan ibu secara umumnya mmg tidak mengizinkan beliau utk hamil.tapi andainya beliau 'terhamil' jugak saya tidak mengesyorkan pengguguran.pasti Allah lebih mengetahui kenapa kehamilan itu berlaku.

jika ibu secara fizikalnya sihat,tidak ada masalah utk beliau hamil & melahirkan lagi andainya dia sendiri bersedia utk menambahkan ahli keluarga.jika dia tidak bersedia maka gunalah kaedah perancang keluarga yg ada.
seronok melihat anak sihat & pintar
(google pic)

kenapa bercerita ttg perkara ini?
pagi ini saya dilawati oleh seorang anak comel.berusia 4 tahun...senyum meleret walau dalam keadaan demam selsema.pertama kali saya melihat anak comel ini adalah ketika dia berusia 8 bulan & kali terakhir pada usianya setahun lebih.
istimewanya dia adalah ketika dia dilahirkan ibunya telah berusia 46 tahun.

ketika pertama kali melihat dia dulu saya terpegun kerana pada saya dia sangat manis & comel.perfect.kagum dgn kebesaran Allah.mengurnikan anak secantik itu kepada seorang ibu (yg biasa2 sahaja) dikala usianya 46 tahun.
hari ini setelah lebih 2 tahun tak bertemu,saya melihat anak berusia 4 tahun ini sebagai anugerah teramat istimewa kepada ibunya.melihat sepintas lalu sudah dapat merasakan bahawa dia anak yg cerdik.kini telah bersekolah (dengan keizinan guru kerana usia yg belum menepati kriteria) & mendapat pujian gurunya kerana mampu mengikuti pelajaran seusia anak2 6 tahun.moga anak ini, Nur Aishah Anis akan terus cemerlang & menjadi insan berguna kepada agama,negara & terutama kepada ibubapanya.

rasa gembira & bangga jelas terpancar di wajah ibunya semasa bercerita ttg persekolahan anak ini.
dan saya...tumpang gembira & moga Allah memanjangkan usia saya utk melihat kejayaan anak ini.

1 comment:

mak encik | SZ said...

kak, saya mula peka ttg anak istimewa DS ni bila teman rapat dapat anugerah Ilahi semasa dia berusia 29 tahun... sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya kan :)