SENANG CARI

05 January 2011

PEKNGA SEMPOI

salam..
ini adalah peknga malam tadi.

tapi tak berapa menepati citarasa macam buat dulu2 sebab kelapa yg diguna malam tadi tu bukan yg diparut.tapi yang dikorek dgn pengorek yg org jual air kelapa guna.dia tolong korekkan.so isi tu jadi tebal.lagi elok kalau guna kelapa parut @ yg dikukur.tapi mesti kelapa mudalah.yg tua tak sedap..tawar.

sungguh enak dimakan begitu sajaaaa......
my feveret.
umbut nyoq pun sedap...penah makan????
dalam kekurangan tu pun habis juga 10 keping.biasanya saya makan gitu ja tapi SU dgn anak2 makan dgn susu pekat.saya pun join sekali...sedapppp...nabila pun habiskan sekeping.

senang ja nak buat peknga ni(cara sayalah..cara org 'RAJIN')
campurkan ja kelapa tu dgn tepung gandum.
pastu masukkan gula (agak2lah nak manis cemana),sedikit garam agak2 setengah sudu kecik ja sb takmo masin.
tambah air...gaul sebati.biar adunan tu cair sikit.senang nak sapu kat kuali.

ada bubble sb campur dgn gula

pastu..tempekkan kat belanga @ kuali@ non stick pan.
saya guna belanga leper ni..sapu minyak masak sikit.

saiz ikut suka selera masing2..
nak cepat siap buatla besar2.
balik2kan..ikutlah nak masak sikit2 ka..garing ka...sesuka hati.

untuk lempeng pisang tu pun sama juga.
saya guna
3 biji pisang berangan (pisang ni besar) yg dilecek halus.kalau malas nak lecek boleh blend.
tepung gandum.
gula.
garam.
air.
adun sekali.adunan mesti lebih cair drp adunan utk cekodok.
**gula & garam adjust sendiri..adunan ni manis.garam tu utk bg rasa lemak2 gitu ja.
**untuk tepung plk...saya pakai letak ja.ada dlm 2 cawan kecik kot.saya suka kurangkan tepung kalau nak buat lempeng pisang @ cekodok sb nak bagi lebih rasa pisang tu.takder pakai soda2 bagai.
nak masak?...macam buat penkek ja.tempek dalam belanga jugak.tapi sapulah minyak masak sikt takut melekat2.saya guna acuan yg biasanya org guna utk buat telur mata kerbau tu.sb tu dapat saiz comel & bulat elok ja.

p/s...saya masak apa pun mmg tak ikut resepi..main hentam ja.sb tu kdg2 ok..
kdg2 KO..hehehe


7 comments:

DrSinga said...

cicah sambal ikan bilis!!

ieda said...

DRS..
ada gak yg makan dgn kuah kari pekat.
suamiku gout..say no to ikan bilis...hihi

Daddy Ziyyad said...

mcm variasi lempeng, but guna kelapa ..

ieda said...

DZ..
memang pun.

Azma said...

memang lempeng la ni kan ieda? Org sana panggil peknga ye?? Memang best..masa kecik2 selalu makan.Cicah plak ngan kuah kari cam ieda ckp tu. Fuhhh..memang syiiookk.. :D

Skang ni menikah ngan org klate asyik makan lempeng manis je..hehe..

kakyong said...

masa kecik2 dulu arwah opah & arwah onyang suka buat ni..

masa dok bujang dulu pun suka masak peknga ni.. senang & boleh je nak cicah dgn apa jer... ;)

ieda said...

azma..
sama la tu..nama ja beza.

kak yong..
makan gitu saja pun sedap.tambah2 plk kalau hari hujan..