SENANG CARI

14 January 2011

BUDAK BEBAL/TANTRUM

salam...
tengok klip2 kat bawah ni..
lawak ada (esp yg pertama)
nak marah pun ada.



anak2 berusia setahun ke atas sudah bijak menggunakan kuasa seperti ini.
biasanya apa yg kita buat masa anak2 kita bebal...@ tantrum?
kebanyakan ibubapa akan layan kehendak anak2 itu sebab malas nak dengar dia melalak ataupun sebab malu kepada org sekeliling.
sedar tak?..semakin kita melayan kehendak dia semakin menjadi2 perangai bebal tu.
kenapa?
sebab anak itu sudah dapat mengenalpasti kelebihan dirinya & kelemahan ibubapanya.setiap kali dia tunjukkan belangnya dia akan dapat apa yg dikehendaki.
untuk jangka panjang adalah tidak baik untuk ibubapa menuruti kehendak anak2 yg tantrum/bebal ini.



banyak kali juga saya lihat situasi ibubapa yg tewas dgn anak2
1....anak2 melalak tak mau keluar kedai sb tak dapat gula2.....akhirnya terpaksa dibelikan.
2....anak meraung golek2 kat kaki lima kedai sebab tak dapat mainan....akhirnya dapat juga
3....anak buat perangai tak mau tidur selagi tak bawa ronda2....dapatlah meronda juga
4....anak takmau pi sekolah selagi tak dibelikan mainan....akhirnya upah dulu baru pi sekolah.

pernah juga terserempak dgn ibubapa yg menang...melalak2 anak sepanjang jalan..dibiarkan saja...akhirnya anak tu mengaku kalah.

di manakah anda?
saya?alhamdulillah nabila taklah jenis yg tantrum.kadang2 dia tunjuk juga anginnya.biasanya saya buat tak faham ja.dia pun bukan jenis melalak.pujuk2 sikit...alih perhatian kepada benda lain..terus ok.
bebal sebab tak dapat kamera

ada banyak punca & banyak cara untuk menghadapi tantrum/bebal anak2 ni..
bolek rujuk di SINI

3 comments:

Kerikil Kehidupan said...

wahh...satu perkongsi bermanfaat ni...baru pg tadi mira mengamuk sakan tak nak ke sekolah...saya ni kejam skt...saya biarkan jer...last dia sendiri jer dia naik keter...tapi lmbtlah sampai...

Mama NeeYa said...

tq dgn info yg sgt berguna. skrg ni pon sy duk tgh cari info psl tantrum. ank sy kdg2 jer die tantrum. Tp, mmg sy tak layan kehendak die. sbb lg dilayan, lg menjadi. Kebykannya, sy cuba alihkan perhatian dgn memujuk die. alhamdullilah, die ok.

kakpah said...

salam ieda. tantrum anak2 memang tak boleh dilayan. bila dia tahu dia boleh makan kita, dia akan buat lagi macam tu.
ibu bapa kena pastikan yang mereka tak boleh kalah dengan anak2.