SENANG CARI

21 November 2010

PRE DEMAM

salam..
adehhh.....dah nak berjangkitkah ni?
badan rasa lesu..tekak perit sikit2.ini tanda2 biasa nak demam selsema.mesti jangkit dari nabila nih.malam tadi budak debab ni demam.masa siang tu dah nampak selsema dia.petang badan suam2 dah.makan pun kurang.cuma lasaknya yg sama.dengan mulut menceceh.tak larat nak dengar.pi rumah kenduri makan nasi semulut ja.lepas tu dok nyanyi2 ikut lagu yg org pasang tu.sib baik lagu tu slow.kalau depa pasang kuat confirm tak boleh duduk situ.kena balik.budak ni penakut dengan bunyi2 yg kuat.
around pk 8 mlm lepas mandi badan dia makin panas.dengan hingus meleleh.saya makan nasi dia pun nak.tapi bila suap dia luahkan balik.tunjuk2 kat perut sambil cakap...'umie...atit..'bila nak gosok dia tak bagi.pastu tunjuk kaki pulak...'umie...atit'..ish..

saya rimas tengok hidung yg berair tu.ambik ubat selsema nk bg dia minum.tau dah mesti susah punya.abah pun takdak kat rumah.kalau abah ada senang sikit.suap 1 ml ja terus dia reject.tetiba termuntah..huhu...abis dgn susu sekali keluar.cuma satu jelah yg best budak kecik ni...muntah pun tak nangis.habis muntah..'mi...ayam...ayam...'(ayam = ayaq)..bagi air masak..lepas minum terus cakap...'haaahh...ga..ga...' (lega).kesian ada,nak gelak pun ada.

lepas tu mula merengek balik.mata pun nak terpejam ja.kesian plk tengok.selalu demam taklah macam ni.so saya ambik ubat demam masuk kut punggung (voren supp).mujur ada sebijik kat rumah.nangis jglah masa masuk ubat tu.selalu takpun.abah takdak ngada2 nooo..lepas masuk ubat pun dok lali lagi.takmo cakap...takmo senyum...adeh...rimas tengok.lebih kurang 1 jam lepas tu baru nampak badan dia berpeluh.lambat juga kali ni.bila dah berpeluh macam cas bateri baliklah.terus sembang.main kucing.lari sana sini.amboi amboi!!!....yg tadi nak terlena tu semua terus hilang.pukul 12 baru masuk tidur.tapi dlm hati saya mmg legalah tengok dia dah sejuk & aktif semula.mau juga makan kuih sepit yg gulung tu.

pagi tadi bangun awal.rasa badan dia suam sikit2 ja.selsema still ada tp tak teruk sangat.aktif macam biasa...so takyah risau nak g kerja.
balik tengahari pun dia aktif juga.mau makan nasi walaupun tak sebanyak selalu.tak kisahlah.janji makan.lgpun kurang makan pun takpa...slim sikit..hehehe.

punca demamnya saya rasa berjangkit dgn kawan saya yg selsema masa jumpa raya ke 2 hari tu.lagipun raya pertama dia beria main kat panas.pastu kena hujan pulak...mana tak demam.
sekarang umie plk yg rasa tak sedap badan...ni yg tak best nih....kena minum air banyak2.
raya pertama...
puas hati boleh lenggang kangkong tengah panas
kat rumah di kampung.
raya ke 2...di Semanggol..sibuk ja nak ambik gambar orang.
OTW balik singgah rumah kawan yg selsema kat Penang.pastu kena hujan.

2 comments:

Kerikil Kehidupan said...

Comeii..nabila ni...Gerammm....Buat kak ieda..semoga cepat sembuh ek....

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

berisi badan nabils ye kak...mesti suka makan ni.
semoga cepat sembuh ye kak