SENANG CARI

Loading...

07 July 2010

KAYAP...

salam.
pernah tak kena kayap?
penyakit yang sgt menyakitkan.
gambar from google
tanda2 awal pun mengelirukan.
biasanya mula dgn sakit2 pd bhg yg terkena kayap tu.tapi kulit takde sebarang tanda.kalau bhg muka akan rasa sakit kepala.lepas dua tiga hari baru nampak bintik2 berair muncul.ada jg yg seminggu sakit/lenguh baru tumbuh biji2 berair tu (vesicles).
yg membezakan kayap dgn penyakit kulit lain ialah...ia sgt menyakitkan & tertumpu satu kawasan shj.kalau jadi sebelah kanan ia takkan bergerak ke kiri badan sebab ia mengikut jaluran saraf kita.
yang tak seronok ttg kayap ni ialah rasa sakit itu sukar sembuh walaupun selepas vesicles pada kulit hilang.kadang2 mengambil masa berbulan lamanya.ada jg yg terus rasa sakit sepanjang hayat.....lecehkan.
rawatan...ubat tahan sakit,ubat anti virus,krim anti virus.
untuk sakit selepas sembuh di kulit boleh ambil steroid.kdg2 saya tambahkan vitamin spt neurovit/neurobion untuk pemulihan saraf.

jangan sapu apa2 adunan tradisional yg dibuat drp daun2 sb boleh menyebabkan jangkitan bakteria.
saya pernah dapat kes macam ni sampai terpaksa pesakit (budak)
masuk wad.


7 comments:

Wife Mr.Em ~ Ibu Mr.Aqil said...

sis, ina penah kena kayap.. peritnya tuhan saja yg tau.. sangat2 sakit.. sampai skrg kesannya masih ada..

Rizziela said...

Kesiannyer.. Tapi kayap ni boleh baik tak?

Pnut said...

Ieda-Najmi dulu pernah kena kayap, kami tak tau, ingatkan alegik ke apa..kesian nanges je... dah berubat kat sini tak ok, last-last emak saya bawa balik kedah.. balik kampung, jumpa satu pakcik ni, kata dia kayap, jadi dia berubat...
guna bedak sejuk dan ubi ape tah lupa, korek dalam tanah.. gosok kat pasu, bancuh dengan bedak sejuk tempek..

kami punya risau..ehehe tak berapa confident.. tapi lepas 2 hari, emak kata dah kering... Alhamdulillah...

ieda said...

ina..
mmg menyakitkan sb libatkan saraf

rizziela..
yg kat kulit tu sembuh tp rasa sakit tu ada yg sembuh & ada yg tak sembuh.

pnut..
mmg kadang2 confusing sikit benda ni.ada satu eczema yg disebabkan serangga nampak sebijik mcm kayap.

Anonymous said...

Is it possible Abercrombie clothing to turn a profit by gifting abercrombie Jeans promotional items and selling your inventory at the same time? Is it possible to Abercrombie Pants make large sums Abercrombie Tees of money by giving away promotional clothing? Abercrombie Shorts Will this practice bring awareness to your brand? Fashionable promotional clothing items are a great way to Abercrombie Sweaters help sell your brand to your target audience. Items like shirts and caps are favorites among most consumers especially when they receive them for free as a gift or give-away. Be it a screen printed tee shirt or an embroidered hat or polo shirt, your imprinted logowill leave a long lasting impression and gain a lot of attention by your targeted audience.

Anonymous said...

sy br je kene ni..da le kt area breast..sakit!!
but tq much info nih....:)

AZLINA HAPIP ! said...

emmm ayah sy kne penyakit nie...da byk searching artikel pasal nie..ia amat meriasaukan sy...