SENANG CARI

26 January 2010

cikgu fotostat

salam..
ptg td kluar dr ofis nmpak nurul dgn bukunya tersengih2 kt dpn kedai abh dia..

umie:   nak p mana?
nurul:  fotostat
umie:   yg tu buku sapa?(buku kerja)
nurul:  buku adik (bahasakan diri dia adik)
umie:   apasal nk fotostat buku sendiri plk?
nurul:  cikgu suruh
umie:   banyak?
nurul:  satu ja
umie:   yang fotostat tu nk letak kt mana plk?
nurul:  cikgu suruh lekat kt buku latihan (buku tulis)
umie:  la..baik salin sendiri..boleh gak baiki ejaan
nurul: ...tersengih2..mengeliat2..
anyway dia p fotostat jg lah..

saya cukup tak berkenan dgn fenomena ni..cg suka sungguh suruh bdk2 f/stat..bukan berkira bab duit tapi benda ni mengajar budak2 malas...malas tulis..sikit2 f/stat.kalau fotostat gambar boleh terima jglah..ni fotostat karangan,latihan etc..kalau ambik dr buku teks atau buku2 lain logik jg tapi ni ambik dr buku kerja bdk2 tu jg..
patutnya cg kena pupuk nilai/sikap rajin & tak membazir kt budak2 ni.bila budak2 ni tulis sendiri mereka akan lebih ingat struktur/tatabahasa & ejaan...
kita yg mampu ni takpelah..mcm mana dgn org susah yg nak mkn pun tak cukup?kita nampak 2 kupang tu sikit tp bg org miskin lain nilainya.
zaman serba moden..kemudahan semua ada tapi jangan alpa kepada perkara asas..

kpd cikgu2 yg baca..no heart feeling k..saya menyatakan rasa hati saya yg mungkin sama dgn ramai lg ibu bapa yg lain (kecuali tokey kedai fotostat).

**berjimat membawa berkat**
**orang malas selalu rugi**

2 comments:

Jiey^Mien said...

Setuju kak!
Setuju!
Tp bebudak pun mmg suka fotostat kot..
Jiey mula2 tau mesin tu wujud, beria gi fotostat..
nk smpi sebijik buku teks..
takde org suruh pun..
habis duit tabung..
:P

ieda said...

hahaha...sib baik jiey tak suruh parents beli mesin tu letak kt rumah..