02 April 2017

MENUJU KE PULAU PERHENTIAN... HARI PERTAMA

salam sejahtera....

catatan trip Pulau Perhentian hari pertama

sebenarnya trip Pulau Perhentian ini telah dirancang sejak tahun 2016...tapi taklah serius sangat perancangan tu.
Ia melibatkan 3 keluarga iaitu keluarga kami dan dua keluarga sahabat.Ada beberapa keluarga lagi yang diajak bersama namun tak dapat memenuhi undangan kerana terikat dengan komitmen lain. maklumlah cuti sekolah, masing-masing ada urusan yang perlu didahulukan.

sebelum memulakan percutian, seperti lazimnya encik suami akan menguruskan segala-gala yang berkaitan seperti tempat penginapan, pakej pulau dan jadual perjalanan.

kami bergerak dari rumah sekitar jam 3.30 pagi pada hari Rabu 22/3/2017. bergerak awal?....iya, seperti selalu. jika ingin ke pantai timur kami akan keluar awal pagi dengan jangkaan tiba di Kelantan sebelum tengahari.

bertemu dengan sebuah lagi keluarga di pertengahan jalan, kami meneruskan perjalanan meredah dingin awal pagi yang sunyi.

encik suami agak sibuk pada hari Selasa menguruskan tempahan baju LIMA'17 menyebabkan dia tidak sempat tidur sebelum memulakan perjalanan. saya hanya tidur sekitar 1 jam sahaja. maka pemanduan kali ini agak kurang ceria....suami dalam keadaan mengantuk.suspen juga sebenarnya bila dia asyik menguap.jalan berliku dan diseliputi kabus, cantik dan damai namun menggerunkan.

tiba di sebuah hentian rehat, suami dan temannya mengambil kesempatan menyegarkan badan (sekadar membasuh muka).

sebelum subuh kami tiba di Restoran Salim, Kari Kepala Ikan Gerik Perak. mengambil kesempatan ini, kami melelapkan mata buat seketika di dalam kereta. terjaga pada jam 6.30 pagi....menunaikan solat subuh dan bersarapan seketika. di sini, satu keluarga lagi bergabung melengkapkan jumlah peserta konvoi mini ini.

selesai semuanya, kami bergerak menuju negeri Cik Siti Wan Kembang...
perjalanan masih ditemani kabus dibeberapa tempat. diselang selikan dengan pancaran matahari pagi yang indah sekali.

tiba di puncak Titiwangsa sekitar jam 8.45 pagi, kami sekali lagi berhenti rehat.ini adalah hentian wajib setiap kali pergi dan balik dari Kelantan.sekadar ingin menikmati keindahan alam ciptaan Allah swt. gerai-gerai tidak beroperasi pada masa kami sampai di situ, jadi selepas bergambar kami meneruskan perjalanan. lokasi tujuan adalah Pekan Rantau Panjang.....misi mencari cendol.

sekitar jam 10.30 pagi kami tiba di pekan Rantau Panjang. bukan bertujuan membeli belah tetapi mencari cendol idaman hati. terletak di celah deretan kedai/bazar di bahagian hujung sekali, dapat jua kami temui....gerai Cendol Abe Li. dengan cuaca panas terik membahang, memang sesuai sangatlah memilih cendol untuk menjamu tekak.

wajah-wajah kelaparan

ada cendol kosong,kelapa, jagung dan campuran. harga sekitar rm4 ke rm5 sahaja.
saya ambil yang campuran manakala yang berisi kelapa untuk nabila. mereka yang lain ambil cendol kosong.ada gerai makan juga di sebelahnya. maka yang kelaparan sempat juga menjamu selera.

cendol campuran

mee kuah seafood

pulut pelam (RM5 sahaja)

selesai mengisi perut kami bergerak menuju destinasi asal, Besut Terengganu. sebelum itu mencari stesen minyak Petron untuk memenuhkan semula tangki dan kemudiannya singgah di Kubang Kerian bertemu rakan encik suami untuk menghantar T Shirt LIMA'17 yang dipesan olehnya.

akhirnya selamat tiba di Besut Terengganu sebaik menjelang asar.suasana petang masih dengan panas yang membahang tetapi disapa angin laut yang bertiup kencang.

selesai urusan di bilik, masing-masing turun mengisi perut dan menghabiskan masa melihat keindahan sekitar jeti sambil menyedut bau air laut.masing-masing sebenarnya dah tak sabar nak ke pulau.

malamnya, saya terus terlena sebaik selesai solat jamak...rasanya baru jam 8 malam.plan nak berjalan di tebing muara hanya tinggal plan sahaja. encik suami turun dengan anak bujangnya, melepak berdua entah hingga pukul berapa....langsung saya tak sedar. memang qada lena sesungguhnya.

NOTE****
T'Lodge Hotel ini adalah hotel bajet yang agak selesa pada saya. memang puas hati. ada 2 katil queen, bilik mandi yang luas dan di sebelah hotel ini ada restoren yang sangat bersih dan selesa (pemilik yang sama rasanya). makanan pun banyak jenis dan menepati selera dengan harga yang berpatutan.
tak ada gambar dalam bilik sebab dah terlalu penat...tak terfikir nak ambil gambar macam kebiasaannya.