SENANG CARI

04 June 2012

RASUAH KECIL-KECILAN

salam..
rasuah adalah salah..
tapi kadang2 terpaksa rasuah budak kecik ni..
nak buat cemana kan..
dia nak ikut pi kerja..
takkan nak bawa..
setakat sejam dua bolehla..
makanya...
terpaksalah umie cakap..
"baby duk rumah naaa...umie pi kerja..balik satgi umie beli askrim...nak?"
dengan bahagianya dia mengangguk...
dengan leganya juga umie pi kerja...
selalunya benda ni jadi time tengah hari..pagi takpa..dia ke sekolah.
tapi tak la kerap sgt dia buat perangai..ikut angin juga.
umie pun tak la mengikut sgt..kdg2 kering hati ja tinggai...melalak pi la...sat ja pun kalau dia nak nak melalak.budak ni jenis tak bebai...sat ja dia ok balik.
pulun!!!!

sememeh dah pun....

apa pun..memang tak elok ajar anak2 macam ni...umpan dgn makanan @ mainan.hatta bg upah utk anak bila dia tolong kita buat kerja pun tak elok juga (ni saya baca pendapat org bijak pandai dlm hal2 mendidik anak).katanya anak perlu dididik dengan rasa tanggungjawab utk membantu ibubapa.maka tak perlu nak biasakan dengan memberi upah.


2 comments:

Daddy Ziyyad said...

yup, tak boleh dijadikan kebiasaan 'merasuah'/beri upah ni..tapi ikut keadaan juga..ada masa, perlu bagi..;)

SURIA AMANDA said...

mcm i selalunya ikut keadaan..xde la setiap kali mesti nak upah...