SENANG CARI

16 January 2012

CUTI & KUIH

salam..
Ahad 15.1.2012.....cuti umum sempena hari keputeraan Sultan Kedah...makanya minggu ni saya cuti dua hari....alhamdulillah.
hari Sabtu selesaikan hal2 dalam rumah (tapi tak juga boleh selesai 100%) dan hari Ahad mengadap kebun yg baru nak bermula.

hari Ahad ada pasar malam kat sini.dah lama samgat tak jejak sebab kerja.maka hari ni lepas maghrib saja2 menjenguk.si Nurul nak makan peniram @ telinga keling.saya tak suka sangat kuih  ni.tapi nurul dgn nabila mmg pulun.beli rm2.00....20 biji yg kecik2 tu...tak dan sampai rumah lagi dah selesai depa kerjakan.
saya suka DANGAI...tapi tak beli pun sb perut dah kenyang.dangai ni kena makan panas2.dah sejuk tak sedap.dulu2 mak saya pandai buat tapi masa tu saya tak suka makan.sekarang ni bila mak dah tak dak baru suka nak makan....maka kenalah beli.nak buat sendiri???hmmm...sorry...kurang rajin & tak pandai pun walaupun kalau tengok caranya macam senang teramat.lagipun kat sini senang nak dapt..tak yah susah2kan diri nak buat sendiri yang hasilnya belum tentu sedap...beli kat pasar malam confirm best punya.
sapa yg tak kenal dangai....ni lah rupanya.kuih yg dibuat dgn campuran tepung pulut,kelapa muda parut & gula....masuk dalam acuan & bakar.
gambar google jer...
dari blog INI
sapa2 nak resepi dangai boleh jengah blog dapurmina  ni.




DANGAI tak sama dengan DANGAU yer...dangau takleh makan...dangau ialah pondok kecik kat kebun atau tepi sawah....


1 comment:

mak encik | SZ said...

ooo rindu plak nak makan kuih dangai tu kak..tp mak saya buat tak masuk acuan camtu...just bakar bekas acuan bulat tu...anak dia tukang makan je la..hehehehe