SENANG CARI

10 July 2011

MAMAM MAMAN

salam.
malam tadi tengok buletin utama ada cerita tentang jeruk maman.
pernah dengar tak?
tapi tak sempat nak tengok cerita sampai habis...si budak kecik pi tutup tv.
teringat masa kat kampung dulu...selalu gak makan jeruk maman.kena dengan nasi panas,ikan pekasam,gulai ikan darat...pergghhhh...

dulu2 rumah saya tepi bendang.ada batas bendang yang dilebarkan kat belakang rumah tu.kat atas batas nilah tumbuh segala pokok yang boleh dimakan.yang bapa saya tanam pun ada.
kembali ke jeruk maman..
senang ja nak buat.
ambil pokok maman..potong pendek2.boleh guna semua bahagian yang lembut.
rendam dalam air masak...campur sikit nasi,garam &gula (kalau nak).
biar berapa hari pun takpa (dalam bekas bertutup).
bila daun tu dah lembut & rasa masam,kira dah boleh makan la tu.
saya makan gitu ja macam buat ulam.
ada yang campur bawang & cili.

gambar yg saya google ja.
 pokok maman & jeruk maman
boleh mamam...hihi
teringat pulak pokok milang..tapi saya google tak jumpa.
pokok ni kecik ja..batang warna merah..daun hijau kecik bujur.
batang senang dipatahkan...sedap buat kerabu.

2 comments:

Gieyana said...

ieda..tue la kan..bila tgk jeruk maman nie kt tv..rs mcm mengidam lak..mmg sgt sedap jeruk nie..

Pnut said...

jeruk maman ni kesukaan arwah abah.. tiap kali pi pasar malam mesti dia beli.. kat sini tak dak..
saya tak makan.. ehehe sbb rasa macam makan pokok liar je...ehehe