SENANG CARI

27 July 2010

UPAH PUASA

salam..
terdengar topik ni kat radio masa tgh drive...(tadi kot..ish..boleh lupa???)....
"perkara yg kamu tak suka bila tiba ramadhan".
macam2 la topik yg di sms pendengar..
sorg perempuan tu geram sb bila ramadhan suami dia suka balik lunch...sakit jiwa kan dapat laki macam ni.
sorg lg stress sb kena bg upah anak puasa...anak 6 org..katanya kalau sorang rm100???tak ke pening.

kes kedua ni yg pada saya sgt2 tak wajar berlaku.salah mak bapak juga mengajar anak macam tu.dah budak tu terbiasa puasa untuk duit,tiap2 tahun dia minta benda yg sama.penghayatan puasa tu dah takde dlm diri anak2.semua nampak RM jer...saya sgt2 tak berkenan benda2 mcm ni.salah konsep..so mak bapak jgn salahkan anak2...diri sendiri yg mengajar.sebelum jadi lebih parah eloklah suruh anak2 berpuasa kerana Allah..ganjaran pahala tu lebih besar & berharga drp duit.

anak2 saya..nurul & aiman..alhamdulillah.setakat ni ok saja.cuma masa mula2 tinggal sekali saya tak pasti aiman puasa penuh ke tak..masa tu dia std 4.petang2 keluar main pastu balik nampak segar semacam..bila tanya dia kata puasa...wallahualam.nak kata dia makan/minum mmg takde bukti.tapi contoh2 tak baik tu mmg banyak kat taman perumahan ni..budak2 remaja ramai yg makan secara terbuka di bulan ramadhan..kalau yg kecik takpe jg...ni dah lepas SPM.moga dijauhkan anak2 saya drp sifat sebegini....amin ya Allah.

ramadhan kali ke 4 buat kami sekeluarga bakal menjelma.tahun ni dugaan pasti lebih hebat sebab ke dua2 ibu bapa saya uzur.maka saya perlu membantu kakak saya menyediakan makanan berbuka & sahur..mujurlah rumah dekat2 jer.moga Allah memudahkan ramadhan kami untuk kali ini dan yg seterusnya...juga untuk anda semua yg membaca blog ini.


5 comments:

SURIA AMANDA said...

harap2 Dania dapat puasa this year..belajar dulu kan...tapi mama dia ada ckp..kalau x puasa no baju raya..tengokkan aje..

ieda said...

lisa..kalau puasa separuh cemana???hehehe

kak ina kl said...

salam..semuga nurul berjaya dalam peperiksaan upsr nanti. Kuat berangan? macm anak akak no 1 dulu..

anak akak tak pernah bagi upah pun..cuma bagi sedikit RM masa hari raya nanti.

cuberlah cari kat hypermarket..kat sini pun bkn semua tpt ada jual.

Anonymous said...

Is it possible Abercrombie clothing to turn a profit by gifting abercrombie Jeans promotional items and selling your inventory at the same time? Is it possible to Abercrombie Pants make large sums Abercrombie Tees of money by giving away promotional clothing? Abercrombie Shorts Will this practice bring awareness to your brand? Fashionable promotional clothing items are a great way to Abercrombie Sweaters help sell your brand to your target audience. Items like shirts and caps are favorites among most consumers especially when they receive them for free as a gift or give-away. Be it a screen printed tee shirt or an embroidered hat or polo shirt, your imprinted logowill leave a long lasting impression and gain a lot of attention by your targeted audience.

jiangjiu said...

One can engrave an eternal phrase, date, thomas sabo bracelet name, or symbol that has a special history. thomas sabo bracelets Silver Engraving Process.There are two ways to procure engraved discount thomas sabo bracelet silver products. Whether you buy a piece already engraved, or have cheap thomas sabo bracelet an engraver add that special message or name thomas sabo bracelet clearance to a silver item. thomas sabo An engraved silver gift, very popularly given during discount thomas sabo the special occasions like anniversary, christenings, birthdays thomas sabo sale uk is absolutely lovely and even more special as it’s personalized. The two ways to thomas sabo jewellery nicely engrave your special design on a piece of silver item, is by a hand or machine process. Usually, the machine process is less expensive as it doesn’t require as much handcraft and time but the price thomas sabo silver of engraving usually depends on the number of characters and the kind of design you choose. Corporate gifts are also among our engravable range where we can engrave company logo or any required design or text.