20 April 2010

bila berhadapan dengan berita sedih...

salam...
baru lepas jengah blok jelikpelik AI...mmg gambar pelik2 kt situ...yg lemah semangat tu bersedialah sebelum jenguk ke situ.hari ni ada gambar budak yg menjalani post mortem.tp saya sayu tengok gambar 'mati bersama' tu...
teringat kisah2 masa kerja..banyak kes kemalangan & kematian yg saya jumpa tp xdelah yg hancur2.

antara perkara yg paling susah untuk saya hadapi masa kerja ni adalah bila berhadapan dgn kematian bayi dlm kandungan..Allah saja yg tahu mcm mana susahnya saya nak menyusun ayat nak bgtau pd ibu tersebut yg anaknya telah tiada.tambah lg kalau kandungan 8 bulan ke atas..ibu semestinya excited tunggu kelahiran baby tp tiba2 kita nak bgtau baby tu dah takde...hmmmm....nak bgtau baby cacat pun susah inikan pula baby meninggal..saya jadi serba salah bila mereka menangis depan saya..

antara ramai2 kes mcm ni saya paling tak boleh lupa kes satu pasangan cina yg dtg sb sakit bersalin masa saya on call kt obstetric dulu..bayangkanlah...itu anak pertama.mereka datang dgn perasaan gembira sb masa kelahiran dah dekat..bila saya periksa,saya tak dapat dengar degupan jantung baby...saya jadi tak sedap hati.so ambil scan machine terus scan...& the worst thing happened....jantung baby dah tak berdenyut..terus panggil husband pt..dia pun terkejut...dia dtg dekat sgt dgn saya sb nak tgk betul2 monitor scan tu...kesian sgt kt couple tu....puncanya?..memang saya tak tau...masa pregnant semua ok...
adoi...dah la on call..satu malam takde mood.dok teringat wajah couple tu.

sapa kata doktor takde perasaan...mmg muka doktor kering jer masa explain tp hati kami tak kering...frust..bad mood,sedih sorang2.paling2 pun boleh share dgn kawan2..kadang2 ngadu jg dgn bos@ pakar.tu pun kalau dapat bos ok.

saya harap saya tak perlu lg berhadapan dgn situasi mcm tu..
to all my juniors...try to find the best words when facing this kind of situations.
we do our best.


si comel kesayangan umie



3 comments:

Pnut said...

hollaaaa sweet nya pic nabila dalam dakapan tu...
touching...

Yasmin Nabilah.. said...

laoh..aloh..coemy dia dok kena peluk tuh.. :)

hurm..akhirnya dengar gak luahan hati seorang doktor..hehe..betul..doktor pun manusia gak kan.. :)

ieda said...

pnut..mmg faveret dia tdo mcm tu.

ina..ada yg nangis...ada yg marah2 bila patient makin teruk/meninggal..tp semua tu nampak behind the scene saja...kawan2 jer tau.