26 August 2009

mercun.. oh.. mercun

Baca paper hari ni ada berita budak umur 6 tahun putus 3 jari sebab main mercun.mercun zaman sekarang ni memang bahaya kot.tiap2 thn ada ja budak2 jd cacat.zaman dulu aku pun gila mercun jg tp taklah smpai cedera...alhamdulillah.zaman dulu kalau ada yg cedera pun budak2 yg kreatif jer..yg buat meriam tu.kerajaan haramkan mercun tapi awal2 puasa lg dah dengar bunyi berdentum.personally aku tak kisah orang main mercun sb kalau benda ni takde hari raya jadi mcm tak meriah...pada akulah.
Masa kat U dulu pun aku main mercun jg.masa tu aku first year.dah habis final exam & dok tunggu cuti nak balik umah.So dah boring2 tu aku dgn sorang member ni g komtar cari mercun.susah betul nak dapat tp last2 dah penat pusing tu dapatlah jg.malam tu kami pulun main..3 org jer.main kt tepi tangga hostel.sekali tu satu mercun yg kami cucuh landing betul2 kt tempat budak lelaki parking motor..punyalah suspen.nasib baik takde yang terbakar...hihihi..kalu terbakar mau masuk paper muka kami..then ada satu set tu yg besar sikit kami main last sekali.suspen jer masa cucuh sb tak penah main jenis tu.sekali bila dia terbakar...hualah..bunga api..wakaka..tapi asap punyalah banyak.dok syok2 main bunga api tu sambil posing2 pak guard mai.nak lari pun tak sempat dah..pak guard tanya..'kamu buat apa ni?'
sambil sengih2 kami cakap ler..'main bunga api pakcik.'dalam hati dok ingat nak kena bebel dah..sekali pak guard tu kata..'oo..takpalah..pakcik ingat ada benda terbakar'
then dia jalan terus jer..fuh..lega..
pas tu dah naik year 2 tak main dah ler...dah besar..hehehe.
tapi tahun ni rasa macam nak main balik pulak..nak main dgn nabila..ok tak.?
jangan jadi camni dahler..
aku suka nengok bunga api gini...cantik

No comments: