SENANG CARI

25 July 2014

MEMORI RAYA

salam...

menjelang Aidil Fitri ni saya selalu teringat kepada arwah berdua....my parents.
teringat tentang kesibukan mereka membuat persiapan..mak dengan persiapan ketupat pulut..bapa dengan persiapan gulai ayam & daging.
bapa saya tak masak tapi dia yang selalu tolong potong ayam & daging.tahu anak2 dia pun letih puasa,dia selalu ringan tulang untuk menolong.sembang2...gelak2 sambil buat kerja kat dapur.saya dengan kakak masak gulai...sambil tu tolong mak balut ketupat palas.kakak saya tak pandai maka saya dgn mak sajalah yang berlenguh kaki tangan membalut.biasanya buat sikit ja..tak daya nak lama2 dok balut.
tapi pada hari raya mereka yang terakhir (2010) tak ada lagi kemeriahan tu....dua-duanya sakit & tak lagi sibuk ke dapur.hari raya 2010 adalah sekadar hari raya pada nama dan menjadi Aidil Fitri terakhir kami...

Aidil Fitri selepas 2010 adalah hari cuti & hari jalan-jalan.hanya pada tahun lepas saya mula buat ketupat palas semula...dan tahun ni akan buat lagi sebab dah tak ada orang nak tolong buat @ ambil tempahan...hihi..tahun lepas juga buat kuih raya sendiri dengan bantuan anak dara..tapi tahun ni awal2 lagi dia bagitau takyah buat....tau pun penat kannn...

belajar buat ketupat palas dengan arwah mak dulu...mula dari sekolah rendah..tapi punyalah lambat nak pandai.dah masuk U baru reti buat.tu pun tak perfect macam mak punya.ada ja isi yang terlebih & ada out of shape juga...biarlah kan...nak makan kita potong2..bukannya orang nampak bentuk dah.janji sedap.

ni kuih-kuih kegemaran arwah bapa saya..
wajib ada untuk dia..cuma halwa maskat tu kadang2 tak jumpa.
dia suka makan benda manis2 tapi tak ada kencing manis pun....

halwa maskat
biskut/putu beras

arwah mak makan semua tapi paling suka ketupat pulutlah.

sekarang semua jadi kenangan saja....

notes**
yang mana masih ada ibubapa tu hargailah peluang & masa yang ada ni...jangan dok beralasan tak mau balik raya...tak mau tolong buat kerja etc..etc...
nanti bila depa dah tak ada.....RINDUNYA tak bertepi...


1 comment:

ME said...

Ieda,
i pun belajar buat ketupat pulut sek rendah dgn ma, tapi tok ajar kemaskan & genggam kemas bagi jadi cantik (3D), takla leper, jadi bila dia masak cantik jer bentuk .. ilmu org tua2 ni nak kena peturun kat anak2.. tapi depa dok buat sambil lewa lagi, may be sbb kita masih kuat untuk buat kot..