18 December 2017

ANTARA GURU DAN IBUBAPA...

salam sejahtera....

esok 19.12.17...
hari perbicaraan kes seorang guru menampar muridnya yang berulangkali melakukan kesilapan disiplin di sekolah. Cikgu Azizan bin Manap bakal mempamerkan atau membuka lembaran baru tentang isu antara hak ibubapa dan hak guru dalam membentuk disiplin pelajar-pelajar di sekolah masa kini.

kita semua sedar terlalu banyak masalah sosial di kalangan pelajar sekolah sekarang ini. bagaimana sikap ibubapa dalam melepaskan tanggungjawab mendidik sahsiah anak-anak kepada guru dan bagaimana sikap ibubapa yang mengawal kebebasan guru untuk bertindak terhadap anak didik mereka. semuanya berkemungkinan dibangkitkan dalam kes terbaru ini.

moga kejadian ini menjadi titik mula untuk kita kembali menghormati dunia pendidik yang bukan sahaja bertanggungjawab mengajar bidang akademik tetapi juga sahsiah dan peribadi anak-anak kita.

usah kita sebagai ibubapa terlalu menyebelahi dan memanjakan anak-anak kerana bimbang kelak kita yang menyesal. usah kita terlalu berbangga dengan taraf sosial kita sehingga menidakkan kepentingan guru dalam dunia pembesaran anak-anak kita.
jangan sampai satu ketika kerana ghairahnya ibubapa menyebelahi anak-anak, guru menjadikan kerjaya mereka hanya sebagai pengajar akademik semata-mata. kita ibubapa sesungguhnya tidak mampu membesarkan anak-anak sendirian dengan sempurna tanpa bantuan guru. berapa jam masa yang kita ada untuk mereka setiap hari? berapa jam juga pada setiap hari anak-anak diam di rumah selepas habis waktu persekolahan? 


bersama-samalah kita sebagai golongan dewasa, membantu dalam pembentukan jiwa anak-anak kita agar kelak mereka menjadi insan yang mulia.

untuk cikgu Azizan, berdiri kerana benar....moga kebenaran menyebelahi pihak yang sepatutnya.
untuk pelajar berkenaan, sedarlah bahawa masih ramai yang sayangkan awak.....berubahlah menjadi yang lebih baik. saya yakin satu hari nanti bila dia telah dewasa, cikgu inilah yang akan paling kuat diingatannya.
kepada ibubapa pelajar, andai ada kesilapan di pihak guru, bermaafanlah kerana tujuan guru dan ibubapa sma sahaja...mahu yang terbaik untuk anak.


kita sebagai pemerhati.....ambil yang baik sebagai teladan.




2 comments:

ai said...

Dulu kena rotan walaupun tak salah tetap tak berani bagitau parents.

ieda said...

dulu2 kalau sorang buat salah satu kelas kena denda...tapi tak ada makbapa nak marah kat cikgu pun.