SENANG CARI

24 April 2014

KES LUPA

salam semua....sihat bahagia hendaknya semua yang membaca di sini..

kisah hari Khamis 24.4.14.
pagi-pagi isteri keluar dulu untuk ke tempat kerja...tengah kerja suami masuk ofis...
"yang...minta kunci...kunci ayg tertinggal dlm bilik...wallet semua tak ambik lagi".
isteri senyum-senyum ja...
"nah...kunci syg ada dlm kereta...ambiklah...satg wakmai balik kunci kereta tu"
kesnya...isteri pun malas nak keluar masuk ofis pi buka kereta tu...

menjelang tengah hari...
suami call..
"baca mesej dak?"
"dakpun...syg keluar pi beli lauk kedai sebelah...tak bawa phone..awat?"
"semua kunci ada kat ayg ni...kunci rumah syg..kunci kereta syg..."...sambil gelak.
"laaa..."
"lupa nak bagi...cemana ni?"...tanya plk si suami ni.
"ayg ada mana ni?"
"pulau" (penang)
"cemana lagi...tunggu ayg balik lahhh...syg duduk sini ja lahhh"

maka...bertapalah si isteri kat dalam ofis ni sepanjang break 4 jam ni....semua plan dibatalkan...
lauk budak2 suruh staf tolong hantar pi rumah.nak suruh anak mai ambik pun tak boleh sebab kunci motor dalam bilik.
mujur jugak budak2 berdua ni ponteng sekolah hari ni...kalau dak, depa pun bertapa kat sekolah sementara abah nak balik...hehehe...confirm bebai.

sekian kisah untuk hari ini.

MASALAH SAKIT SENDI?


17 April 2014

PAGI MEWANGI

salam sejahtera....

segar pagi ni...
malam tadi hujan agak lama.
jadi pagi tadi rasa tergerak hati nak membelek pokok-pokok yang terbiar di laman....
rumput pun dah meninggi.

banyak bunga berkembang selepas disiram hujan kebelakangan ni....
antara yang mewangi di laman pagi ini...





bunga cina ini dari laman rumah jiran tapi pokoknya melepasi bahagian atas pagar....
saja saya biarkan untuk teduhan & haruman...


dan yang ini.....
mewangi di hati....


SEPERTI TANAMAN YANG MENGHIASI LAMAN...

TUBUH KITA JUGA PERLU DIBAJAI DENGAN AMALAN ROHANI
DAN PEMAKANAN SEIMBANG....

JAGA KESIHATAN DEMI INSAN TERSAYANG..

01 April 2014

MALAM CINTA RASUL, YAN KEDAH

salam buat semua...
alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk berkelana di bumi ini...
moga kita semua sentiasa di dalam perlindunganNya..

memasuki bulan ke 4 kalender masihi..
April...
bulan kelahiran Rasulullah saw (20 April tahun Gajah)...
dan bulan kelahiran empunya blog...hiiiii....

Sabtu 29.3.2014...

bertempat di Padang Majilis Perbandaran Pantai Murni Yan Kedah....





bersama-sama Habib Syech Abdul Qadir Assegaf
disertai Ustaz Don.








MALAM CINTA RASUL....

sangat2 menunggu program ni sebab masa yang buat kat Alor Setar dulu tu termiss atas masalah teknikal (hehe....).

tiba di kawasan program sekitar jam 7.00 petang...kawasan ni agak sempit...parking kat dalam bendang @ sawah...musim kemarau bendang kering.
kebetulan setelah sekian lama kering,hari tu hujan turun...di kawasan SP agak lebat tapi masa tiba kat Yan cuaca masih cerah.menjelang maghrib rintik2 hujan mula turun...dalam hati mendoakan supaya tak lebat.
selepas maghrib siap landing kat tempat yang dirasakan terbaik di hadapan pentas...tengah tunggu acara bermula (solat Isyak & solat Hajat beramai2),hujan makin lebat...dengan angin ribut sekali.kawasan tepi pantai maka anginnya agak kuat.
terus berlindung di bawah khemah pameran tapi hujan berterusan maka solat beramai2 dibatalkan.masing2 bersolat di surau berhampiran.

selesai Isyak hujan mula renyai...maka program dimulakan.walaupun agak terlewat sebab masalah teknikal akibat kejadian ribut orang ramai tetap memenuhi ruang....duduk bersila di padang dengan berpayung.kami?....tak ada payung2....seronok pula mandi hujan...sekejap renyai sekejap lebat...memang lencun @ kuyup....tapi best....terasa syahdu bila menghayati alunan qasidah & salawat dalam kawasan terbuka sambil disirami hujan...
pukul 11.30 mlm barulah hujan berhenti sepenuhnya.
kagum dgn semangat pengunjung yang bawa anak2 kecil...berpayung terus2an tanpa berganjak tempat duduk..anak2 pun elok saja.tak ada yang menangis meraung...tenang agaknya dengan alunan kalimah memuji Rasul.

sedikit ceramah dari Ustaz Don....seronok dengar dia bercakap...lembut saja suara..mula2 ditenggelami oleh suara makcik2 yang bersembang kat sebelah saya...tapi lama2 suara Ustaz makin tegas & lantang...rasa macam singkat plk ceramahnya.doa dari Ustaz Don sangat menyentuh rasa....begitu juga doa yang dibaca oleh Datok Jamil Khir di akhir program...bergenang airmata dibuatnya.

program tamat sekitar jam 12 malam...macam yang dijangkakan....berjalan balik ke parking selepas hujan adalah mencabar...tanah bendang kena hujan...hehe...licin & melekat2 di tapak kasut....mujur tak ada yang tergolek..& alhamdulillah kereta tak tersangkut dalam bendang tu.tapi ambil masa jugalah nak bersihkan kaki.tu pun dapat bersih sebahagian ja....balik sambung cuci kat kedai makan (sempat lagi singgah kedai makan)...laparrrr....lunch sekitar jam 1 tengah hari kat rumah kenduri...mana tak lapar.sampai rumah hampir jam 3 pagi...kawan sefamily lagi sampai rumah jam 5 lebih...
letih?...memanglah...
tapi best...sangat2 berbaloi...kalau ada lagi di kawasan utara ni pasti akan ikut lagi (moga diberi kesempatan)...

***tak bawa Nabila sebab takut tak terlayan lasak dia...
***nabila pun boleh cam wajah Habib ni...kalau nampak poster yg ada muka Habib dia akan cakap "umie..tu....lalalalala....Allah!" (lalalala = ya hanana)