SENANG CARI

28 March 2014

KEMBALI KEPADANYA

salam...


Malaysia & dunia masih di selubungi misteri kehilangan MH370....besarnya kekuasaan Allah untuk sama-sama kita hayati.

petang tadi sebaik masuk kerja,terus saja tengok handphone....message WA dari grup uni mencapai 100....pelik sebab tak pernah sebanyak tu dalam masa separuh hari kerana masing-masing sibuk dengan kerja...
terus saja baca....
ooo....rupa2nya ada berita sedih...
tengah hari tadi salah seorang sahabat sekuliah telah kembali menemui Allah...
sahabat yang sebelumnya sihat walafiat....sibuk dengan aktiviti permotoran di samping tugas hakiki seorang doktor.minggu lepas dikhabarkan dengan berita penyakit yang muncul secara tiba-tiba....pendarahan otak yang berpunca daripada struktur urat darah yang tidak normal (aneurysm).telah menjalani pembedahan pada hari Ahad yang lepas....namun kita manusia hanya merancag & berusaha...segala ketentuan adalah dari Allah swt.

to my friend arwah Dr Abd Rahim Ali...
moga Allah menerima segala amalan kebaikan kamu dan memberi ganjaran pahala kepadamu
moga Allah mengampunkan segala kesilapan kamu sepanjang berada di bumi milikNya ini
moga kamu damai di sana
bersama hamba-hamba yang dikasihiNya...

AL FATIHAH



21 March 2014

BERSAMA ANAK-ANAK NUR HIDAYAH

salam buat semua..

#doabuat MH370....moga segera ditemui.....

Sabtu bertemu Sabtu...
ini adalah kisah yang berlaku pada hari Sabtu yang lepas (15.3.14).

setelah sekian lama berehat dari aktiviti,pada Sabtu baru-baru ini buat kali pertama untuk tahun 2014 NARC bersama-sama dengan Team Promosi Sinar Harian Utara mengadakan aktiviti amal bersama anak-anak yatim.
kali ini lokasi yang dipilih adalah PERTUBUHAN KEBAJIKAN ANAK YATIM DAN MISKIN NUR HIDAYAH,KUPANG,BALING KEDAH yang menempatkan lebih kurang 23 orang anak-anak yatim/miskin perempuan.
pihak pengurusan pertubuhan ini turut menjemput anak-anak dari Rumah At Taqwa (lelaki) yang terletak berhampiran.

program kali ini mendapat sokongan dan tajaan dari pelbagai individu & syarikat seperti Stesyen Minyak Shell Sungai Lalang, Sg Petani (NKM Teguh Enterprise),Chef Mohd Zamri Sahari, Pasaraya Econsave Bandar Puteri Jaya Sg Petani dan orang perseorangan.
Sekolah Menegah Kebangsaan Taman Ria turut memberi kerjasama dengan menghantar sekumpulan pelajar tingkatan 2 serta guru-guru pengiring yang hadir dengan sebuah bas.

Program kali ini berbeza sedikit kerana pihak kami secara bergotong-royong memasak untuk makan tengah hari bersama-sama anak-anak tersebut.bahan-bahan memasak adalah hasil sumbangan semua pihak yang disebutkan di atas manakala chef masakan nasi & lauk pauk adalah dari team NARC.

Pengisian program adalah gotong royong membersihkan kawasan tempat tinggal anak-anak ini,kelas pengenalan jahitan manik dan sulaman reben,makan tengah hari bersama-sama,persembahan anak-anak penghuni Nur Hidayah serta sesi penyerahan sumbangan.

Menjadi sejarah pada hari tersebut kerana sebaik majlis persembahan bermula hujan turun dengan agak lebat setelah hampir 3 bulan kita mengalami cuaca panas terik.hujan mula reda sebaik majlis selesai sekitar jam 4 petang.

Alhamdulillah...majlis berjalan lancar,makanan semua sedap-sedap belaka & anak-anak semuanya gembira.

moga program kali ini menjadi penggerak untuk program-program seterusnya.







persembahan nasyid dari anak-anak NUR HIDAYAH




sebahagian daripada kek sumbangan CHEF ZAMRI yang sangat sedap






budak kecik yang terlena keletihan dalam perjalanan balik
selepas bertungkus lumus membantu dari malam sebelum program bermula.



07 March 2014

MODEL KECIK KAMI

salam...
sesaja nak tepek kat sini...

antara gambar budak kecik ni yang ummie suka tengok..
(susah sangat nak ambil gambar dia...tak reti duduk diam lama2)


tengah posing untuk abah....ummie zoom dari jauh.

ni pun posing utk abah juga...
tengah panas terik.
pandai plk silang2 kaki la ni.

06 March 2014

JALAN-JALAN KE PAKBARA 2

salam...
sambungan jalan-jalan ke Pakbara..

dah habis makan kami pun bergerak balik...
masa nak pergi dah nampak satu kedai perabot ni...ada banyak mainan budak.makan masa nak balik tu kami singgah cuci2 mata...tengok2 harga.
macamlah boleh beli...barang semua besar2 gedabak..tak boleh masuk kereta pun.
masa ni tengah panas berdenting tapi bila tengok kolam ikan depan kedai ni terus rasa sejuk & nyaman.tuan kedai sporting...walau tak boleh berkomunikasi (langguage barrier) dia layan juga...siap bagi kami makanan ikan suruh suapkan kat ikan2 dia tu.tak pernah buat sebelum ni maka bila ikan tu gigit jari terkejutlah jugak...bukan sakit pun....geliii....
suruh nabila main ikan2 ni tapi dia buat tak heran ja...lebih suka layan mainan2 yang banyak kat depan kedai.

masuk ronda2 sekejab kat dalam kedai....suka sangat tengok wall cabinet untuk ruang tamu...cantik sangat sampai terlupa nak ambil gambar.memang bestlah kedai ni...perabot semua lawa2..susun atur pun kemas ja.

entrance yang menawan
kolam ikan dia cantik.
tu tangan tokey kedai..tengah demo
yg ni budak berangan nak bilik pink

selesai layan mata kat situ kami teruskan perjalanan...sambil dok usha2 cari masjid & tempat nak mandikan budak nabila,ternampaklah kawasan ni....macam R&R tapi tak ada pelawat pun.kawasan cantik kemain lagi.rumah2 dgn hiasan cara English.tak tahulah kawasan ni dibina untuk tujuan apa tapi kemudahan toilet mmg ada kat sini & buka untuk orangramai (tapi orang tak ramai yg singgah...hihi).
sebelum bawa nabila ke bilik mandi saya turun survey dulu...sesuai ataupun tidak...jenguk2 ke toilet...mmg terbaik..luas & selesa.keluar toilet toleh kanan...alamak!!!ada ular tengah berusaha nak keluar dari ruang toilet tu....kat mulut dia ada katak rasanya...hahaha....terus cancel....cari tempat lain sajalah nabila....
alang2 kat situ kami pun berposing2 sat di tengah panas lit-lit.
letak gambar budak2 dahla kannn....
aiman dgn baju keretanya....hehehe

berusaha melepaskan diri...nak meronda...tak mau ambik2 gambar.

sampai di border sekitar jam 6.45 ptg...pukul 7 border tutup...mujur sempat...kalau tak, kena pusing balik tidur kat Satun la jawabnya.
di kawasan jalan bukit bukau di Wang Kelian ada satu jalan susur ke puncak bukit...kami singgah sekejap untuk tengok pemandangan....
tak nampak matahari terbenam sebab terlindung dek pokok2.
nampak kawasan cerah di bawah ni.....negeri Perlis dari puncak bukit.
Perlis Indera Kayangan
3 beradik
budak kecik tu duduk kat atas batu tu ja...tak dibenarkan turun...
gayat rupanya dia..duduk diam ja.


dah puas kat puncak tu barulah betul2 bergerak balik....singgah Alor Setar untuk solat & ambil stok ubat....kemudian dinner kat kedai tepi jalan.
SU buat keputusan untuk terus ke jambatan ke 2 Pulau Pinang....maka perjalanan diteruskan & bertemu sahabat seorang lagi di R&R Juru untuk sama2 meredah jem kat jambatan.



05 March 2014

JALAN-JALAN KE PAKBARA

salam...
orang2 zon tengah dah mula menerima hujan kan?alhamdulillah....
kami kat utara masih panas....ditambah plk dengan jerebu akibat kebakaran hutan....ramai yg batuk2 sekarang ni....
maka banyakkanlah minum air kosong untuk maintain tahap kesihatan.


ini kisah kejadian Sabtu baru ni.
memandangkan kat rumah tak ada bekalan elektri sepanjang siang (mengikut notis TNB) maka kami pun bergerak keluar seawal jam 8.30pagi.....awal la untuk trip jalan2 sekeluarga.
menghala ke sempadan di Wang Kelian....sepanjang jalan cuaca redup...macam best ja.tapi masuk ja Perlis...panas lit lit dah.SU ajak ke Kangar sebab nak singgah ke tapak motor show....dia nak ambil goodies (orang lelaki gila motor/kereta mmg gini).
dari Kangar bergerak ke Wang Kelian...jalan lengkok2 atas bukit tak sedingin selalu...pokok2 pun kering & layu...tak lawa sangat dah.sampai di Wang Kelian dah tengah hari...turun temankan MIL yg nak beli tikar (hajat dia yg lama terpendam).jenuh jugaklah tahan panas.saya ok lagi tapi MIL dah merungut2.tapi dia yg nak beli maka dia kena sabarlah...hihi.dapatlah juga tikar & selimut lembut gebu untuk dia.

untuk nabila abah beli toy & seluar tract...along beli t-shirt (gambar kereta???!!!)...kena gelak kau along....t-shirt macam budak2.tapi dia ni kalau dia nak yg itu...kata pi lah apa pun...dia tak ubah pendirian dah.
nurul tak mau apa2....umie & abah pun tak mau apa2....umie adalah mau barang tapi nanti2lah....

lepas cop border tu ada kedai @ gerai di bahagian Malaysia & di bahagian Thailand...yg bhg Thailand tu kena jalan jauh sikit ke bawah.tapi harga barang kat gerai2 situ lebih murah.

siap beli2 tu terus bergerak ke Pakbara...tujuannya...lepak & makan kat gerai tepi pantai.
sampai ke destinasi sekitar jam 3.00 ptg...orang pun dah beransur balik dari kedai tu...masa kami makan tinggal kami satu family ja....best...satu kawasan kami yg punya!!

sepanjang jalan macam ni kecuali satu kawasan yg sedang buat jambatan
menghampiri destinasi
dah sampai!!!
NAVA SEAFOOD.
pekerjanya boleh cakap Melayu...senang nak order.
ada WIFI juga di sini.


makanan...biasa2 saja.cuma tempat tu yg best...santai.
ambil siakap 3 rasa,sotong goreng tepung,telur dadar & kailan ikan masin (utk 4 orang).nasi 6...minuman...aiskrim 5...jumlah semuanya RM99.9(990 thai Bhat).
pulun.....
3 dari 5 aiskrim
dalam mug tu rm4.50
dalam mangkuk rm 3.50 (ke rm 3.90...lupa...hihi)
anak bawang merah bersenandung
tempat kesukaan dia....jenuh nak ajak balik.
siap nyanyi2 lagi...

lepas makan lepak2 dulu sebelum bergerak balik.
tapi bukan terus balik...menyinggah2 jugak lagi.



02 March 2014

RASMI JAMBATAN KE DUA

salam...

Jambatan Pulau Pinang yg ke 2 telah dirasmikan oleh PM malam tadi...
jambatan dinamakan sbg Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah sempena nama DYMM Yg Dipertuan Agung @ Sultan Kedah.
Ia menyambungkan Batu Kawan di tanah besar dengan Batu Maung di bahagian pulau.
Maka berduyun-duyunlah kenderaan memasuki laluan yang baru dibuka itu untuk merasai pengalaman baru di jambatan sepanjang 24km tersebut....termasuklah kami sekeluarga bersama satu keluarga sahabat dalam sebuah lagi kereta....kononnya pergi tengah-tengah malam tak ada ramai orang...hahaha...dusta semata-mata.





punyalah banyak kenderaan.rupanya bukan kami ja yang 'ciwi'....
dari R&R Juru sekitar 12.30 malam....pukul 1.30 pagi baru dapat lepasi tol yg pertama (jgn tanya tol apa sebab saya pun tak pasti)...yg ni kena bayar rm1.40.

selepas tol tu jem lagi.....untuk memasuki jambatan,laluan dari 3 lorong kiri & kanan bersatu menjadi dua lorong...jenuh menyempit.alhamdulillah masing-masing seronok & sabar.tak ada kemalangan cuma beberapa buah kereta mengalami kerosakan.


tol jambatan adalah percuma buat masa ni.melepasi tol jambatan ini masih juga sesak namun lebih baik berbanding sebelumnya.lebih kurang jam 3.30 pagi baru sampai ke penghujung jambatan.asalnya SU bercadang nak balik ikut jambatan lama namun terpaksa ubah perancangan sebab jalan ke sana juga sesak.maka kami buat U-turn masuk semula ke jambatan ke 2 ni...dapatlah berhenti sekejap ambil gambar kat atas jambatan sebab laluan ke tanah besar ni tak ada polis yg mengawal pada masa tersebut.tapi sekejap ja....polis dari laluan bertentangan siap bagi warning tak boleh berhenti.ramai yang berhenti sebenarnya...ambil gambar suasana malam @ awal pagi.
bergerak dari sini ja saya dah zzzzzzzzzz.....sampailah SU & kawan sorang ni berhenti kat kedai  mamak utk isi perut.
akhirnya selamat sampai rumah jam 6 pagi.....

macam zombie ja masuk kerja hari ni sebab keluar rumah jam 8.30 pagi...ke Wang Kelian & Pakbara dulu...dari sana terus ke jambatan.
(lunch break cover tidur...petang baru ok.)